austin-distel-wD1LRb9OeEo-unsplash

6 ting du som leder for kundesentre bør gjøre

Som leder, spiller måten du bærer deg selv på arbeid en betydelig rolle – fordi det har en viktig effekt på folkene rundt deg. Her er seks tips som hjelper deg selv og teamet ditt. 

Hvordan er du i møte med dine kolleger?

Om du er ubevisst om dette, risikerer du å påvirke teamet ditt. Det kan skape en negativ eller usikker atmosfære, noe som kan ha en skadelig effekt på teamkulturen på lang sikt.

1. Reflekter over eget humør

Spør deg selv «Hvordan føler jeg meg i dag?»

Hvis du nettopp har hatt en krangel med partneren din, hunden har tygget på sofaen, eller du er forsinket til jobb, vil alt dette påvirke måten du opptrer på.

Dette gjelder også for teamet ditt. Her kan det virkelig hjelpe å få inn rutinen med å sjekke hvordan teamet ditt «lander» i møtet.

Alt påvirker måten du opptrer på

En rask runde med ærlighet om dårlig søvn, bekymringer for at X prosjektmøte ikke går bra, eller at et familiemedlem er sykt, kan bidra til å starte møtet på en ærlig måte.

Det gir også ledere muligheten til å adressere eventuelle problemer. For eksempel, hvis noen ikke har det helt topp, kan man spørre «hva trenger du for å være her, og for å ha det bra?»

Dette kan være en kopp te, eller litt tid senere for å snakke gjennom ting, for eksempel.

Ved å starte møtet med denne samtalen, blir det lettere å navigere i oppgavene som må fullføres den dagen.

2. Ikke ta all plassen i rommet

Som leder er det veldig viktig å ikke ta opp all plassen i rommet.

Det bør pågå en toveis dialog mellom deg og alle andre, og du må finne en delikat balanse.

Spør deg selv «gir jeg nok rom for folk i teamet mitt til å ytre seg, ha en mening, stille spørsmål og utfordre meg?»

Kunsten ligger i å kjenne balansen mellom disse to tingene – hvor mye du skal bidra til samtalen og hvor mye plass du skal etterlate.

For å kunne prestere best mulig er man avhengig av god kommunikasjon, og at det er rom for å si i fra.

3. Hva fokuserer du på?

Tenk også over hva du verdsetter og fokuserer på i disse samtalene, for det du gir oppmerksomhet til, er det som blir gjort.

Hvis du bare fokuserer på oppgavene, kan dette skape en følelse blant folk om at de ikke blir behandlet som individer.

Men, hvis du kun håndterer individuelle behov, risikerer du at jobben ikke blir gjort.

Balanse

Du trenger å finne en balanse i hva du verdsetter og fokuserer på, slik at du setter en positiv tone for teamet ditt.

I begynnelsen av hver dag kan dette handle om å fastsette jobbene som må gjøres i balanse med hvordan alle føler seg.

4. Ikke lat som at alt, alltid, er fint

Til tross for dine beste forsøk, kan det være tider når situasjoner oppstår og atmosfæren i teamet blir ubehagelig.

Om du kanskje allerede overfor en giftig teamkultur, kan du ta skritt for å forbedre situasjonen.

En måte å håndtere dette på er å ta et skritt tilbake og spørre teamet ditt hva som skjer.

Slutt å late som alt er bra, legg verktøyene ned og spør hva som faktisk foregår – fordi du vil havne i mye større rot på lang sikt ved å dekke over det.

Deretter, som leder, må du være ekte interessert i å lære mer om situasjonen og hvordan løse den – selv om det er ubehagelig å snakke om.

5. Vær nysgjerrig 

Negative situasjoner håndteres ofte lettere når problemer blir adressert tidligere heller enn senere.

Dette betyr at noen ganger at du må være nysgjerrig og finne ut hva som foregår – selv om det er ukomfortabelt.

For eksempel, hvis teamet ditt plutselig går fra å lage kaffi til hverandre om morgenen til å ikke engasjere seg og ikke gjøre det lenger.

Hva skjer her?

Hvorfor ikke spørre, «Jeg er nysgjerrig. Hvorfor lager ingen kaffi til hverandre om morgenen lenger? Hva skjer her?»

Dette betyr at noen ganger, som leder, må du sette ditt eget ego til side – selv om du føler deg opprørt eller som et offer for det som skjer. Vær nysgjerrig og finn ut hva som foregår.

Å starte samtalen tidlig kan bidra til å komme til roten av problemet før det får sjansen til å forverres.

6. Vær klar over forskjellene

For å være en bevisst leder, må du også anerkjenne at du ser verden helt annerledes enn teamet ditt.

Ikke bare i bakgrunn av mangfold, likestilling og inkludering, men du er også annen person, med helt andre livserfaringer.

Som leder må du møte og akseptere denne forskjellen.

Dette er nyttig når du håndterer ulike meninger i teamet, da det hjelper deg med å forstå at alle meninger kommer fra et annet perspektiv enn ditt, er gyldige, og ikke er feil bare fordi de ikke er i tråd med dine.

En av to stasjonsansatte opplevde trakassering

Dette strekker seg også til å være hensynsfull overfor forskjellige lønnsnivåer og være bevisst på at du er et mer privilegert og høyere betalt medlem av teamet – spesielt i samtaler rundt ferier og andre goder, når du kan ha lavere betalte medlemmer av teamet som sliter med å finne penger til å reparere bilen sin eller betale for barnepass.