NHHs seminar «Innovation 2020 - DEVELOPING SUSTAINABLE INNOVATION STRATEGIES» med utdeling av Center for Service Innovation (CSI) sine innovasjonspriser.
NHHs seminar «Innovation 2020 - DEVELOPING SUSTAINABLE INNOVATION STRATEGIES» med utdeling av Center for Service Innovation (CSI) sine innovasjonspriser. FOTO: Siv Dolmen

Tise best på sosiale innovasjoner

Gjenbruksappen Tise imponerer på Norsk innovasjonsindeks. – De har fått til det mange sliter med; få innpass hos de unge, sier professor Tor W. Andreassen.

Mandag 5. februar ble resultatene fra Norsk innovasjonsindeks 2023 presentert på NHHs campus i Oslo.

Norsk innovasjonsindeks er verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter.

Sett fra kundenes perspektiv

Indeksen måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv.

I år, som i fjor, er det elbilgiganten Tesla som topper Kommersiell innovasjonsindeks.

Selskapet troner også øverst på Digital innovasjonsindeks, og rykker dermed frem tre plasser fra i fjor.

Fått til det som ofte er vanskelig; få innpass hos de unge

Topplasseringen på Sosial innovasjonsindeks går derimot ikke til Tesla i år igjen – der er det Tise som regjerer. Gjenbruksappen er blant topp tre på alle indeksene.

Tor W. Andreassen er NHH-professor og leder av Norsk innovasjonsindeks forteller hvorfor de gjør det så sterkt.

– De har en god forretningsmodell, stor tilgang på kundedata og AI i ryggmargen. Samtidig har de en appløsning som mange liker – og har fått til det som ofte er vanskelig; få innpass hos de unge, mener Andreassen er grunnen til at Tise utmerker seg.

Tesla til «alle»

Tesla har på sin side fått mye omtale i media i det siste, blant annet for brudd på arbeidsmiljøloven og forsinkelser av deler fra Kina.

– Hva er grunnen til at Tesla gjør det svært godt på alle tre indeksene?

En mulig forklaring er utvikling av Tesla 3 og Y, samt en vesentlig prisreduksjon.

Dette har i sum bidratt til at Tesla har tiltrukket seg kunder fra «billigere» segmenter, som nå for første gang opplever en komfort og teknologi som var forbeholdt de dyre bilene.

– Kundene liker enkelt og greit innovasjonene i bilen og de liker de digitale løsningene, sier Andreassen.

– Alltid viktig å lytte til kundens stemme

For sjette år presenterer NHH funn fra den norske innovasjonsindeksen – en tilnærming nå vedtatt i ti land.

Fra tidligere forskning vet NHH at selskaper dyktige i innovasjon fortsetter å innovere – og skyver de mindre dyktige lenger bak i køen.

– Uavhengig av innovasjonstypen, er det alltid viktig å lytte til kundens stemme – hvordan mottakerne opplever verdien av de nye løsningene for dem i deres liv og jobber, skriver de i rapporten.

Dette var norske kundefavoritter i 2023

Formålet med innovasjon er å skape økt etterspørsel, utløse betalingsvillighet, øke topplinjen og bidra til økt selskapsverdi. Den norske innovasjonsindeksen (NII) svarer på dette spørsmålet ved systematisk å fange opp kundens stemme.

Innovative selskaper - slik kundene oppfatter dem - ses på som mer attraktive enn de som ses på som mindre innovative.

I konkurranseutsatte markeder vil attraktive selskaper bli valgt oftere enn mindre attraktive.

Dermed har man koblet de ulike innovasjonstiltakene til selskaper som kundene kan legge merke til, til valg og økonomi.


Norsk innovasjonsindeks (NII) er overbyggingen til tre indekser, der kommersiell innovasjonsindeks er den viktigste og de to andre utspring fra den:

    • Kommersiell innovasjonsindeks måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
    • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnmessige områder
    • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.