Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
— Det er enkelt å bytte mobilselskap og det kan være lettjente penger, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom.
– Bra for konkurransen
I undersøkelsen svarer 73 prosent av de spurte at de ikke har byttet mobilabonnement det siste året.
Kun 6 prosent svarer at det ikke er aktuelt for dem fordi de for eksempel har dekket abonnement gjennom jobb.
Undersøkelsen viser også at det er de mellom 30-39 år er flinkest til å bytte.
Gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare
Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom, sier at myndighetene legger til rette for at det skal være enkelt å etablere mobilselskap og at det skal være gode rammevilkår for å etablere tre ulike mobilnett i Norge.
—Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør den siste tiden, og det er gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare, sier Vollstad.
Hun mener også at mobilkundene må bruke forbrukermakten sin i enda større grad.
– Aktive mobilkunder er bra for konkurransen og sørger for gode produkter og tjenester, forteller Vollstad.
– Spare tusenlapper
I den samme undersøkelsen svarer nær 80 prosent av de som faktisk bytter at de gjør det på grunn av pris, og Vollstad bekrefter at det kan være flere tusen kroner å spare om man bytter.
– Beregninger vi har gjort viser at enkeltpersoner og familier kan spare tusenlapper i året på å bytte mobilabonnement.
– Hvor mye du og din familie kan spare avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvilke abonnement dere har i utgangspunktet, hvor mye data dere har inkludert og hvilke hastigheter dere har i abonnementene.
Tre prissammenlikningstjenester har fått Nkoms godkjentmerke, og disse er mobilabonnement.no, tek.no eller mobiltelefoni.no.
Tjenestene er utformet på litt ulike måter, men alle er oversiktlige og inneholder god og relevant informasjon om de ulike mobilabonnementene som finnes.