Det var lang kø for å få med seg åpningen av Yellow på Sørlandssenteret. Foto: Yellow
Det var lang kø for å få med seg åpningen av Yellow på Sørlandssenteret. Foto: Yellow

Yellow tar hele Norge med storm

Den nye merkevarekjeden Yellow satser stort. Overskuddskometen gjør braksuksess: – Mottakelsen har vært fantastisk.

– Vi tror Yellow er en «hit» fordi konseptet treffer så bra inn i en økonomisk tøff tid og at Yellow tilbyr noe nytt og annerledes – mennesker er nysgjerrig på nyheter og utfordrere til en allerede godt etablert bransje, forteller Partner & Ass. Administrerende direktør, Trude Navarsete.

Det er Normal-gründer, Michael Eeg og gründerfabrikken Askeladden & Co som står bak merkevarekjeden Yellow Retail AS.

Konseptet tar utgangspunkt i selvbetjente butikker som får påfylling av overskuddsvarer fra hele verden.

800 i kø før de åpnet

Trude Navarsete, Partner & Ass. Adm. Direktør i Yellow.

Nylig åpnet de en ny butikk på Åsane Storsenter. Åpningsdagen var mildt sagt en suksess.

Klokken kvart på åtte, to timer før åpning, troppet de første kundene til Yellow opp i køen for å få med seg begivenheten.

– På åpningen av Åsane nå i mars hadde vi 800 stk i kø før vi åpnet, forteller Navarsete.

Hun kan fortelle at det ikke bare er på åpningsdagene flere hundre velger å ta turen, men ellers også.

– Vi har kjente merker til en utrolig lav pris som gjør at flere tar turen gjennom hele uken, forteller Navarsete.

Møter kundens forventning

– God kundeservice for Yellow er at vi møter kundens forventning til det å handle på Yellow, forteller Navarsete.

Yellow er et morsomt og spennende konsept som tilbyr kjente merkevarer til lave priser – et konsept som er utformet annerledes enn andre aktører i motebransjen.

– Vi deler butikken inn i dame, herre, barn , men deretter per kategori (t-skjorter, gensere, bukser etc.) og deretter på størrelser, forklarer hun.

Det gjør handleopplevelsen mer oversiktlig for kunden.

– Det skal være enkelt å være kunde på Yellow, samtidig som man skal ha skattejaktopplevelsen når man beveger seg rundt i de store butikkene våre, legger hun til.

Yellow er bygget opp slik kunden skal finne frem og betjene seg selv.

Hvordan sikrer dere god kundeservice dersom de ansatte ikke er en direkte del av kundereisen?

– Vi har 2 selvbetjente kasser og én manuell kasse i våre butikker. Mesteparten av salget går via selvbetjente kasser, men vi er avhengig av manuellkasse når det kommer til eksempelvis bytting, returer og kontanter, sier Navarsete.

– Definisjonen på en kundereise er vel avhengig av hvem du spør, en kunde vil fortrekke å gå gjennom en butikk uten å bli lagt merke til, mens en annen vil bli sett og hjulpet – og på Yellow vil man få mulighet for begge deler, legger hun til.

Hun forsikrer at de ansatte er til stede.

– Vi hilser alltid uansett på våre kunder, og selv om butikkene våre er store og man kan betjene seg selv, så kan man også alltid spørre en av våre fantastiske ansatte om hjelp dersom man ønsker, forklarer Navarsete.

Ekspanderer i rasende fart

Den første Yellow-butikken åpnet på Sørlandssenteret den 29. juni og har etter hvert ekspandert til både Sartor, Vågen, Drammen og Åsane. Nå står Elverum og Oslo for tur.

– Vi skal åpne butikk nr 6 i Elverum i mai og nr 7. på Gunerius i Oslo i juni – utover høsten åpner vi ytterligere 3-4 butikker, og håper å ha da 11-12- butikker iløpet av 2024, deler Navarsete.

Yellow gleder seg til å ta hele Norge med storm

Navarsete har tidligere uttalt til HandelsWatch at Yellow ønsker å komme på plass i de største byene først.

– Den uttalte ambisjonen er at vi skal åpne minimum én ny butikk i måneden i hele 2024, og håper at vi har minimum 15 butikker innen 2024, sa Navarsete i oktober.

Til andre som vil skape like stort engasjement: Har du noen tips?

– Et godt tips er å skape noe som treffer på «folk flest» , Yellow er for alle og alle kan gjøre en god deal hos oss.

Vipps har landets aller beste omdømme

– Jeg ønsker å legge til at Yellow gleder seg til å ta hele Norge med storm, og tilby folk og fe i hele landet de beste dealsene på kjente merker til lave priser, forteller Navarsete avslutningsvis.