Bjarte Lyssand fra CustomerTrends.
Bjarte Lyssand fra CustomerTrends. FOTO: Camilla Haugland

– Dette kommer til å revolusjonere kundeservice

Slik gikk det da CustomerTrends lanserte egen AI-chatbot.

– Jeg syns lansering var kjempebra. Tusen takk for en overveldende respons, forteller Bjarte Lyssand, Partner hos CustomerTrends, innledningsvis.

Nysgjerrig? Du kan teste chatboten HER.

Kjempespennende teknologi

Han kan fortelle at nettsidens trafikk økte med over 350 prosent.

Men det beste er likevel at trafikken har holdt seg i perioden etter de lanserte.

– Det var flere ting vi ønsket å oppnå med å ha en chatbot. En ting er selskapsmessig, men også det å kunne videreformidle våre erfaringer og opplevelser, sier Lyssand.

Chatboten har svart på hundrevis av spørsmål fra nysgjerrige brukere.

Han sier at både de, leserne og følgerne syns dette er kjempespennende teknologi.

– Jeg er helt sikker på at dette kommer til å revolusjonere kundeservice, slår han fast.

Erfaringer

Chatboten har snart vært i bruk i en uke, og selskapet har gjort seg noen erfaringer.

– I hovedsak ser vi at brukerne benytter chatboten til å effektivisere informasjonsinnhenting fra nettsidene våre, forklarer han.

I stedet for å lese seg opp og ned på nettsiden, bruker de chatboten til å finne svar på akkuratt det de lurer på.

– Ellers er det mange som bruker boten til å skaffe seg innsikt om temaet kundeservice. Det kan være alt fra svartider og trender til strategier, forteller Lyssand.

Det er også mange som er nysgjerrig på hvordan de kan få en slik chatbot på sine egne sider.

– Mange spør om bistand til implementering av chatbot. Dette er vi så klart behjelpelige med. Om noen ønsker å teste ut teknologien er det bare å ta kontakt, oppfordrer Lyssand.

Teste grenser

Selv om chatboten er ekspert på kundeservice, har mange spurt spørsmål som går ut over det fagfeltet.

– Noen lurer på hva kvantefysikk er, eller hva som er hovedstaden i Danmark.

Sparebank 1 SR-Bank: – Kundeservice i fusjonsprosesser

De har også oppdaget et par luringer som tester grensene for hva boten kan svare på.

– Vi syns det er veldig morsomt at folk prøver å lure seg frem til resultatene for KSIndeks 2024.

De har bedt boten om å holde det hemmelig til neste uke, først da begynner annonseringen av de nominerte i de ulike kategoriene.

– Resultatene har boten foreløpig klart å holde kjeft om, sier Lyssand lattermildt.


Customer Trends AS eier Kundeserviceavisen.