I 2024 har Norsk Bærekraftbarometer for femte gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
4690 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.
155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Seier til Sporveien for femte år på rad
Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2024. Dette er fjerde gang de går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer.
– Dette er en helt fantastisk annerkjennelse fra norske forbrukere, som nok en gang mener at Sporveien er Norges mest bærekraftige virksomhet, sier en stolt konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule.
– Det forplikter! Og vi i Sporveien skal fortsette å bidra til bærekraftige løsninger for samfunnet.
Sporveiens visjon er «bærekraftig mobilitet for alle», og i det ligger det at det aller viktigste vi kan bidra med er å gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt, utslippsfritt.
Det forplikter!
– På den måten bidrar vi til å gjøre Stor-Oslo enda mer miljøvennlig, legger hun til.
– Sporveien skal skape en bedre by for alle. Gjennom å få flere til å velge bærekraftige mobilitetsløsninger frigjør vi også areal til å skape attraktive og grønne byrom for hele byens befolkning. Samtidig skal vi også ta ansvar for sosial og økonomisk bærekraft blant annet gjennom samfunnsoppdraget vårt – mer kollektivtrafikk for pengene. Det betyr å frakte flest mulig fornøyde passasjerer dit de vil – raskt, trygt og til minst mulig kostnad for samfunnet og miljø.
Topp 10: Norsk Bærekraftbarometer 2024
Plassering | Bedrift | Score |
1 | Sporveien T-banen | 78,6 |
2 | Sporveien Trikken | 78,1 |
3 | Tibber | 74,3 |
4 | NAF | 73,3 |
5 | Finn.no | 72,5 |
6 | Norsk Tipping | 72,3 |
7 | Volvo | 71,6 |
8 | Flytoget | 70,5 |
9 | Toyota | 70,4 |
9 | Bilia | 70,4 |
Store endringer for noen
Årets klatrer er strømleverandøren Tibber som henter seg inn igjen etter fjorårets store fall. Tibber stiger over 12 poeng fra 2023.
– I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Sbanken som stuper over 17 poeng, det største fallet vi har registrert i Norsk Bærekraftbarometer. Vi så den samme utviklingen for Sbanken på Norsk Kundebarometer (tilfredshet og lojalitet), og fallet må nok tilskrives DnB’s overtakelse av banken, sier Silseth.
Fallet må karakteriseres som svært dramatisk
En annen bedrift som faller tungt i årets undersøkelse er Tesla. I den første målingen vi utførte i 2020 endte Tesla på tredjeplass, men har falt jevnt og trutt etter det. Årets resultat viser et fall på over 7 poeng, de er dårligst i bilforhandlerbransjen og er totalt nr 78 av 155 målte bedrifter.
– Fallet må karakteriseres som svært dramatisk, mener Silseth.
Har bedriftene en riktig balanse mellom de tre hoveddimensjonene av bærekraft?
– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet), sier Silseth.
– Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette, legger han til.
Store tillitsproblem ifølge kundenes tilbakemeldinger
Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, (målet om bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet»), er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene.
Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom de ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.
– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt. Bedrifter som SAS, Telia, Telenor og DnB har store tillitsproblem ifølge kundenes tilbakemeldinger, sier Silseth.
Fortsatt mange forbrukere som ikke vet hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft
Norsk Bærekraftbarometer registrerer en positiv utvikling i at flere forbrukere evner å svare på spørsmålene som omhandler bærekraft, men det er fortsatt mange forbrukere som ikke har noen formening om hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft.
– En av utfordringene vi står ovenfor for at forbrukere skal velge mer bærekraftige produkter og tjenester er at det er vanskelig for oss å vite hvilke produkter og bedrifter som er best på bærekraft. Når dette er komplisert og uoversiktlig så vil det føre til at bærekraft blir en nedprioritert egenskap i våre valg av produkter og leverandører, sier Silseth.
For å dreie nordmenns forbruk over i en mer bærekraftig retning må virksomheter øke kunnskapsnivået til sine kunder, mener han, og legger til at bedrifter også vil få en større effekt av sin bærekraftsatsing hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte.
– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Silseth.