Ved å ta konsultasjoner på telefon i stedet for fysisk oppmøte, har nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus redusert køen for pasienter med spinale problemstillinger. – Sammen med effektivisering av operasjonsforløpet, er det nå nesten ingen kø, verken til poliklinikken eller til operasjon, sier avdelingssjef Ruby Mahesparan.
Ved å ta konsultasjoner på telefon i stedet for fysisk oppmøte, har nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus redusert køen for pasienter med spinale problemstillinger. – Sammen med effektivisering av operasjonsforløpet, er det nå nesten ingen kø, verken til poliklinikken eller til operasjon, sier avdelingssjef Ruby Mahesparan.

Poliklinikken tok i bruk telefonen: Fantastiske resultater

Fra å ha lange og økende ventelister, har nå nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus så god kapasitet at de kan avlaste andre sykehus. Hva har de gjort? De har brukt telefonen.

For tre år siden hopet det seg opp med pasienter med problemer i rygg og nakke (spinale problemstillinger) som skulle til vurdering for operasjon på nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus.

– Fra å ha cirka 4000 konsultasjoner i året, har vi nå over 6000

Det er flere grunner til at ventelistene ble stadig lengre: det var økning i MR-undersøkelser, det kom flere henvisninger, og det var lav legebemanning i forhold til mengden henvisninger.

Summen av dette ble lange ventelister på poliklinikken – som forplantet seg til lange ventelister for operasjon.

«Hva kan vi gjøre for å bedre situasjonen?»

– Det ble en vond sirkel som vi måtte snu. Vi tok derfor et legemøte der vi diskuterte hva vi kunne gjøre for å bedre situasjonen, forteller Ruby Mahesparan, avdelingssjef på nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus.

Legene hadde en hypotese om at 50 prosent av pasientene med spinale problemstillinger kunne få en avklaring på telefon.

– Det er ikke alle pasienter som trenger eller vil ha operasjon, men de ønsker likevel å snakke med en spesialist om sykdommen sin, sier Ruby Mahesparan, avdelingssjef på nevrokirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus. Med telefonpoliklinikken får pasientene en raskere avklaring, og køen blir kortere.

De bestemte seg derfor for å teste telefonpoliklinikk for denne pasientgruppen. I stedet for at pasienten må møte på poliklinikken, kan de få konsultasjonen på telefon.

– Dette har vist seg å være svært tidssparende, og det gjør at vi klarer å møte langt flere pasienter. Fra å ha cirka 4000 konsultasjoner i året, har vi nå over 6000, sier Mahesparan.

Avdelingen på Haukeland kan til og med avlaste andre sykehus.

– Vi har behandlet pasienter fra blant annet Nord-Norge og Oslo. Og vi har også tilbudt oss å hjelpe Helse Stavanger som har utfordringer med lange ventelister på dette feltet, sier Mahesparan.

Telefonpoliklinikk gir rask avklaring

Pasientene fikk konsultasjon på telefon en til to uker etter at henvisningen var mottatt. I evalueringen tre og seks måneder etter oppstart, kom det frem at:

  • 4 % av pasientene ble henvist videre til andre spesialiteter.
  • Cirka 10 % av pasientene kunne gå direkte til operasjon.
  • De kunne avslutte cirka 37 % av sakene.
  • Cirka 49 % ble vurdert med oppmøte på poliklinikken.

– For noen pasienter er det nødvendig med fysisk oppmøte, for eksempel de som har en komplisert sykehistorie for ryggen. Disse identifiserer vi i grovsorteringen, og kaller inn til poliklinikken. Det kan også være vanskelig å vurdere eldre mennesker med en telefonsamtale, og de som ikke snakker så godt norsk, sier Mahesparan.

Disse pasientene får fysisk konsultasjon.

Håper at flere tar i bruk lignende løsninger

– Dette er et veldig godt eksempel på at tiltak som kan virke enkle kan gi svært store effekter for sykehusene og pasientene. Pasientene opplever her å få rask og god hjelp samtidig som legene og avdelingen opplever å gi bedre helsehjelp og ha mer kontroll på egen arbeidssituasjon, sier Bjørn Egil Vikse, fagdirektør i Helse Vest RHF.

Om å redusere antall henvendelser til kundesenteret

I dag blir 45 prosent av alle de polikliniske konsultasjonene med spinale problemstillinger gjennomført som telefonpoliklinikk.

Avdelingen har dessuten utvidet telefonpoliklinikk til å gjelde for andre pasientgrupper.

– Vi tror at telefonpoliklinikk kan være effektiv for mange andre enheter i regionen, og vi håper at mange flere vil ta i bruk lignende løsninger, oppfordrer Vikse.