Britt bor i Trondheim. Hun er 80 år og pensjonist.
Hun kontaktet Kundeserviceavisen for å ta et oppgjør med det hun lenge har irritert seg over. Hun ønsker at selskaper skal endre måten fakturaer er utformet på.
– Det er så vanskelig
– Problemet er at vi nå har blitt så gamle at vi ikke lenger får noen oppdatering, som jeg kontinuerlig fikk når jeg var i jobb. Da faller man bakpå, forteller Britt innledningsvis.
– Jeg skulle ønske at fakturaene forklarte hva man betalte for. For eksempel har bompengeselskapet her i Trondheim tidligere byttet navn, så da er det vanskelig å henge med, sier Britt.
– Det hadde vært mye enklere om det for eksempel sto «Bompenger» øverst på fakturaen, utdyper hun.
Slik fakturaene er laget til nå skaper fortvilelse hos Britt.
– Det er så vanskelig, sier hun med et sukk.
Fortvilende
Hun trekker frem at ikke alle har barn eller barnebarn som kan hjelpe med det teknologiske.
NRK har tidligere skrevet at mellom 9 til 15 prosent kvinner i alderen 45, og 14 til 25 prosent blant menn på samme alder er uten barn eller barnebarn.
– Det er veldig mange eldre mennesker i Norge som ikke har noen å hjelpe seg med tekniske ting, meg inkludert.
Mange er også redd for å bli svindlet. Derfor kan man nøle litt når man får fakturaer man ikke forstår hva er.
– Om jeg har fått en faktura jeg ikke aner hva er, så venter jeg med å betale den til jeg har funnet ut hva det gjelder, forklarer Britt.
Hun sier at det ikke alltid er like enkelt, og at hun derfor i noen få tilfeller har fått inkassovarsel etter litt tid.
– Det er lite artig å betale ekstra. Jeg skal såklart betale det jeg skylder, men jeg må nesten klare å forstå hva det er først, forklarer pensjonisten.
Hun har tidligere tenkt å ringe en revisor for å få litt hjelp til slike ting. Men da fikk hun beskjed om at det kunne koste nærmere 2000,- i timen.
– Det er mye å betale for å forstå hva man skal betale noen andre, forteller hun.
– Rett og slett dårlig kundebehandling
Britt forteller at hun i utgangspunktet ønsker å betale der og da når det er mulig.
– Da slipper både jeg og selskapet å tulle med faktura i etterkant. Det er vell enklest for alle, mener hun.
Hun påpeker også at ikke alle plasser godtar kontanter, selv om det finns regler som sier at det ikke er lov.
Hvorfor skal de lage det så vanskelig for de eldre?
– De selskapene som ikke tar imot kontanter. Hvordan tenker de rundt det? De er jo pliktet å ta i mot fysiske penger.
Når fakturaen likevel må sendes, har hun en klar oppfordring.
– Gjør det enkelt for kundene dine. La fakturaene være tydeligere og definer hva man skal betale, forklarer hun.
Det er ikke alltid at man klarer å forstå det ut ifra selskapsnavnet.
– Jeg ønsker bare at det skal stå hva det er på fakturaen. Bompengeselskapet bør skriver «bompenger» øverst. Og for strømbransjen, hvorfor kan det ikke stå strømregning?
Hun mener det gjør det enklere å kontrollere hva man har betalt hvor.
– Det burde vært tydeligere enn slik det er i dag. Nå syns jeg det rett og slett er dårlig kundebehandling.
Hun avslutter med et spørsmål.
– Hvorfor skal de lage det så vanskelig for de eldre?