Fredrik Høst er daglig leder i Epsi Norge.
Fredrik Høst er daglig leder i Epsi Norge. FOTO: EPSI Norge

Kundene har talt: Denne banken er best på bærekraft

EPSI la torsdag denne uken frem Bærekraftsindeksen for bankbransjen. Drøyt 5600 bankkunder over hele landet har kommet med deres vurdering av bankenes bærekraftsinnsats. Det er én bank som utmerker seg spesielt i denne målingen.

Bærekraft har de senere år blitt en integrert del av forretningsstrategien for et økende antall bedrifter, og banksektoren er intet unntak.

Kundene stiller stadig høyere krav til bankenes bidrag til en mer bærekraftig fremtid

– Med økende kundefokus på klimaavtrykk, etikk og samfunnsansvar, stiller kundene stadig høyere krav til bankenes bidrag til en mer bærekraftig fremtid, sier Fredrik Høst i EPSI Norge.

For fjerde år på rad publiserer EPSI sin Bærekraftsindeks, som måler kundenes opplevelser av bankenes bærekraftsarbeid.

– Indeksen vår er basert på kundenes vurderinger og ikke på eksterne evalueringer av bankenes policyer eller rapportering, forteller Anna Latysheva, analytiker i EPSI.

Anna Latysheva, analytiker i EPSI. FOTO: EPSI

Tilbakemeldingene viser at vurderingen av bankenes bærekraftsinnsats har falt sammenlignet med fjordåret.

– Studien bekrefter for øvrig en trend vi har sett de siste par årene, nemlig at stadig flere kunder føler seg i stand til å vurdere bankenes bærekraftsinnsats. Hele 70 % av kundene oppgir at de har nok informasjon til å evaluere sin banks bærekraft, en betydelig økning fra 56 % i 2021, skriver EPSI.

Sparebanken Møre på topp

Til tross for en generell nedgang i vurderingen av bærekraftsarbeidet i banksektoren, er det fortsatt enkelte banker som skiller seg positivt ut.

Undersøkelsen viser at Sparebanken Møre beholder sin posisjon som den banken med høyest vurdering fra sine kunder, både innen privat- og bedriftssegmentet.

Dette viser at banken lykkes godt i å møte kundenes forventninger til bærekraftige tiltak, samt at de har klart å synliggjøre sitt samfunnsansvar på en måte som resonnerer godt blant kundene.

– At Sparebanken Møre scorer høyt både blant privat- og bedriftskundene, understreker også bankens evne til å tilpasse sitt bærekraftsarbeid til ulike kundesegmenter. Dette er en nøkkelfaktor for å oppnå langsiktig suksess i en økonomi der bærekraftsbevissthet stadig blir viktigere, skriver EPSI i rapporten.

Informasjonskløft i bankenes bærekraftsarbeid

Til tross for økende bevissthet rundt bærekraft, viser undersøkelsen også at flertallet av bankene må notere en tilbakegang i bærekraftsindeksen, og at bankene fortsatt sliter med å kommunisere tydelig om sitt bærekraftsarbeid.

Tilbakemeldingene sier at god og lettfattelig informasjon om ulike initiativ er en nøkkelfaktor for å styrke bærekraftspersepsjonen.

Likevel er det kun 15 % av kundene i privatmarkedet og 24 % i bedriftsmarkedet som oppgir å ha mottatt informasjon om hvordan bankene jobber med bærekraft.

– Dette peker på en betydelig informasjonskløft – og samtidig en mulighet, fortsetter Latysheva.

Mangelen på informasjon påvirker kundenes oppfatning av bankenes bærekraftsinnsats, og mange etterlyser mer åpenhet og kommunikasjon fra bankenes side.

Veien videre for bankene

For at bankene skal lykkes med bærekraftsarbeidet, er det avgjørende at de tør å være mer åpne og tydelige om sine initiativer.

Dramatiske tall: Dette er Norges mest og minst fornøyde bankkunder

Kundene forventer i økende grad at bankene tar en aktiv rolle i overgangen til en mer bærekraftig fremtid.

– Bærekraft er et komplekst begrep for mange forbrukere, og det er ofte en avstand mellom hva bankene faktisk gjør, og hva kundene mener de bør fokusere på. Selv om bærekraftsrapportering er viktig, bør bankene også vurdere tiltak som involverer kundene mer direkte, avslutter Høst.