Fra 2028 samles togtrafikken på Østlandet for å gi flere et bedre reisetilbud. Nå starter forberedelsene med å slå sammen de to statlige togselskapene, Vy og Flytoget. Flytoget skal bli et datterselskap i Vy-konsernet, skriver Regjeringen på egne sider.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane. Å gjøre flytoget til et datterselskap av Vy vil bidra til dette. Vy skal ta med det aller beste fra Flytoget. Nå får vi ett slagkraftig statlig persontogselskap som jeg har store forventninger til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Flytogets kultur skal videreføres
Flytoget har siden oppstarten bidratt med solide resultater og blitt en av Norges sterkeste merkevarer, med et tydelig engasjement for de reisendes behov.
Flytogets kultur og ansatte skal videreføres og styrkes i en felles og større organisasjon.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier Nygård.
Også den eksterne, finansielle rådgiveren som har blitt benyttet i vurderingen av selskapsstrukturen for Vy og Flytoget, anbefaler at de to selskapene bør slås sammen. Grunnen er at en slik løsning vil gi gode tjenester til de reisende og samtidig øke statens verdier.
Utnytte kapasiteten bedre
I hovedstadsområdet er det ikke plass til flere tog på sporene. Det gjelder spesielt i jernbanetunnelen mellom Oslo S og Skøyen, der veldig mange av togene på Østlandet kjører gjennom.
– For å løse problemet må vi utnytte kapasiteten bedre på de togene det faktisk er plass til. Å slå de to selskapene sammen gjør det enklere og rimeligere å utvikle et bedre togtilbud for flest mulig reisende på hele Østlandet, ikke bare på den strekningen som Flytoget kjører i dag, utdyper Nygård.
– Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen
Trond Helleland i Høyre reagerer sterkt på nyheten om sammenslåingen.
– Det er utrolig at Støre-regjeringen vil gjøre gull til gråstein. Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen, sier Helleland.
– Det er ikke bra for togpassasjerene at vi igjen får et NSB-monopol i landet. Støre-regjeringen skrur nå tiden tilbake til før Flytoget ble opprettet i 1998, legger han til.
Setter egen ideologi foran folks behov
Jernbanepolitisk talsperson i Frp Morten Stordalen, reagerer også på planene.
– Dette kjennetegner denne regjeringen. De setter egen ideologi foran folks behov. I stedet for å fikse problemene på norsk jernbane, legger de ned det tilbudet som ikke passer deres ideologi, sier Stordalen til VG.
– Frp vil bruke all vår innflytelse til å stanse denne prosessen. Dette vil ikke gjøre togtilbudet bedre, snarere tvert om. Frp vil opprettholde flytog-tilbudet, som i dag er Norges nest mest populære selskap, sier Stordalen.
SV jubler
Mona Fagerås er SVs talsperson i transportsaker på Stortinget.
– SV jubler for at vi nå får gjennomslag for noe vi har tatt til orde for i flere år, nemlig å slå sammen Vy og Flytoget. Det haster med å få til en mer effektiv bruk av togkapasiteten rundt Oslo og i Østlandsområdet, og dette vil bidra til det. Det vil komme pendlere og andre passasjerer til gode, sier Fagerås.
Klok avgjørelse av regjeringen
Hun mener konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen har avsporet jernbanepolitikken i Norge.
– Med sammenslåingen av Vy og Flytoget kan vi få utnyttet kapasiteten maksimalt og sikret fleksibilitet, spesielt innenfor materiellbruk og personell, avslutter Fagerås.
Arild Hermstad i MDG er også positiv til sammenslåingen.
– Dette er en klok avgjørelse av regjeringen, og noe MDG har etterlyst lenge. Flytoget har gjort en god jobb for sine passasjerer i mange år, men det er på tide at vi bruker den begrensede tog- og skinnekapasiteten best mulig. Da må alle togene som går på norske skinner være åpne for alle pendlere, fremfor å utelukkende være forbeholdt flyreisende, sier Hermstad som mener togene må gi adgang for alle reisende snarest mulig.