Vi tester strømselskapene Fjordkraft, Lyse, NTE, Fortum, Å Strøm, Agva Kraft, Ishavskraft og Gudbrandsdal Energi.
Reglene er enkle: Alle blir målt ut i fra samme case. Tar det mer enn 5 minutter å svare? Da kutter vi linjen. Vi lytter gjennom hele menyen før vi trykker. Tiden blir målt fra når vi trykker ring til vi får svar eller må legge på.
Fjordkraft
Fjordkraft leverer en imponerende stabil opplevelse, med raske svartider og en effektiv meny.
Når menyen er over får vi raskt kontakt med en kundebehandler som ønsker oss velkommen på en hyggelig måte.
– Fjordkraft vet virkelig hva effektivitet er, sier en fornøyd testdeltaker.
Den beste tiden til Fjordkraft er 43 sekunder, og den dårligste er 52 sekunder. Gjennomsnittstiden er 46,4 sekunder.
Med slike imponerende resultater ligger Fjordkraft helt klart godt an i denne konkurransen.
Lyse
Lyse byr på en litt kronglete kundereise. Her er menyen lang, med mange valg som skiller mellom produkter som gatelys, gass, energiservice, elbil-ladere og strøm.
Flere i testpanelet spurte seg om det virkelig var nødvendig med så mange menysteg, særlig når ventetiden ofte ble lang.
– Det var tre forskjellige stemmer og det ble dessverre litt mange valg. Vi fikk heller ikke noe info om hvor lenge jeg måtte vente, sier en av testerne.
Den beste tiden til Lyse er 105 sekunder, og den dårligste er 300 sekunder (5 minutter). Gjennomsnittstiden er 218,2 sekunder.
Til tross for en sjarmerende lokal dialekt først, er den lange ventetiden og komplekse menyen negativ for Lyse i denne testen.
Fortum
Fortum leverer varierende svartider, men holder seg alltid under makstiden.
Menyen deres er preget av en monoton robotstemme som introduserer valg. I et tilfelle ble det også registrert det vi mistenker er en teknisk feil.
– Veldig irriterende med ringetonen i bakgrunnen under menyvalgene. Og selv etter at jeg var ferdig med å velge, var det som om to ringetoner blandet seg, påpeker en testdeltaker.
Den beste tiden til Fortum er 61 sekunder, og den dårligste er 250 sekunder. Gjennomsnittstiden er 143,5 sekunder.
Fortum hadde tidvis gode tider, men opplevelsen ble forstyrret av tekniske detaljer som tok bort fra helheten.
NTE
NTE leverer gjennomgående raske svar.
Med en enkel meny kom man fort frem til kundebehandleren.
Menyen er introdusert med en blid trønder-dialekt, noe testpanelet satte pris på.
– Det var tydelig og kort, med en hyggelig introduksjon, sier en testdeltaker.
Den beste tiden til NTE er 58 sekunder, og den dårligste er 72 sekunder. Gjennomsnittstiden er 64,75 sekunder.
NTE viser at enkelhet kan være en fordel, og deres kjappe responstid og varme velkomst gir oss et godt inntrykk.
Agva
Agva Kraft går rett på sak, uten en omfattende meny, og de fleste samtalene kom gjennom på under to minutt.
– Det var effektivt, men jeg savnet kanskje en litt varmere velkomst. De kunne ha ønsket meg velkommen litt mer personlig, forteller en testdeltaker.
Den beste tiden til Agva er 40 sekunder, og den dårligste er 170 sekunder. Gjennomsnittstiden er 88,6 sekunder.
Alt i alt leverer Agva Kraft en grei opplevelse, selv om tonen kanskje er litt upersonlig.
Å strøm
Å Strøm imponerer med utrolig rask tid, ofte under 40 sekunder!
Deres meny var kort og praktisk, med informasjon om hvem man kontakter ved strømbrudd og forklaring på når man har behov for fullmakt. Etter dette kom vi raskt i kontakt med en kundebehandler.
– Utrolig effektivt! Det tok under et minutt å få hjelp, og jeg følte virkelig at de var klare til å hjelpe, sier en av testpanelets medlemmer.
Den beste tiden til Å Strøm er 35 sekunder, og den dårligste er 50 sekunder. Gjennomsnittstiden er 40,75 sekunder.
Å Strøm viser at det er fullt mulig å tilby raske og praktiske løsninger uten for mange omveier.
Ishavskraft
Ishavskraft leverer raske tider, og testpanelet bemerket seg en vennlig tone i samtalen.
Menyen var kort, og ventetiden var som oftest minimal. På et enkelt tilfelle opplevde vi en noe lengre ventetid, men det var et unntak.
– Den hyggelige damestemmen i starten gjorde hele opplevelsen mye bedre. Det var en god start på samtalen, forteller en testdeltaker.
Den beste tiden til Ishavskraft er 20 sekunder, og den dårligste er 118 sekunder. Gjennomsnittstiden er 48,25 sekunder.
Med de raske gjennomsnittlige svartidene og en trivelig tone, er Ishavskraft absolutt en sterk kandidat i denne testen.
Gudbrandsdal Energi
Gudbrandsdal Energi leverer dessverre de lengste ventetidene i testen. Menyen er enkel, men ventetiden er lang, og flere ganger måtte vi legge på da samtalen strakk seg forbi 5 minutter.
Noe positivt er den utrolig hyggelige dialekten som møtte oss når vi slo på tråden.
Selv når vi ble informert om at vi var «neste i køen», gikk det uforholdsmessig lang tid.
– Det føles litt merkelig når de sier jeg er nummer 1 i køen, men må vente flere minutter. Hvor mange jobber egentlig på kundesenteret? spør en skuffet testdeltaker.
Den beste tiden til Gudbrandsdal Energi er 182 sekunder, og den dårligste er 300 sekunder. Gjennomsnittstiden er 241,25 sekunder.
Gudbrandsdal Energi må nok jobbe med kapasiteten sin om de skal holde tritt med konkurrentene.
Resultatene er…
Gratulerer til Fjordkraft, NTE, Å Strøm og Ishavskraft for gode prestasjoner!
Nå nullstiller vi resultatene og fortsetter testingen…
Neste artikkel kan vi avsløre de to finalistene i bransjen strøm.
Lykke til.
Utgangspunkt: Vi ringer alle til samme tidspunkt med samme problemstilling. Vi har et testpanel som har testet selskapene over flere dager og ulike tidspunkt. Vi måler tiden fra vi trykker «ring» til vi snakker med et menneske. Vi hører gjennom hele menyen før vi trykker tastevalg. Vi legger på dersom vi må vente mer enn 5 minutter. Da skriver vi 300 sekunder og selskapet blir målt ut i fra det.
Selv om vi i artikkelen trekker frem diverse erfaringer, er det kun tiden som avgjør resultatene.
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige kundesentrene. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av selskapets totale kundeservice.