Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best i forhold til våre kriterier innen bærekraftig skadeforsikring. Her mottar Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal, diplomen fra Jan Kjetil Hvamstad, CEO i Söderberg & Partners.
Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best i forhold til våre kriterier innen bærekraftig skadeforsikring. Her mottar Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal, diplomen fra Jan Kjetil Hvamstad, CEO i Söderberg & Partners. FOTO: HANS OTTO NESBO

Stor variasjon i forsikringsbransjens arbeid med bærekraft

Söderberg & Partners har for tredje år på rad gjennomført en analyse av de norske forsikringsselskapenes bærekraftarbeid. Resultatet avdekker stor variasjon i selskapenes tilnærming til bærekraft, og hvor aktivt de jobber med dette.

– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner, sier Maja Heedman, leder for innovasjon, analyse og bærekraft i Söderberg & Partners.

Vurderingene i denne undersøkelsen er relativ, og selskapenes bærekraftarbeid ses i forhold til hverandre.

Bærekraftig skadeforsikring

– Både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet blir vinnere, sier Maja Heedman, leder for innovasjon, analyse og bærekraft i Söderberg & Partners. FOTO: HANS OTTO NESBO

Bare 2 av 15 skadeforsikringsselskap får grønn vurdering i årets analyse.

Söderberg & Partners ser på i hvilken grad forsikringsselskapene integrerer bærekraft i skadeoppgjøret, risikoanalyser og anskaffelser, samt fokus på skadeforebyggende tiltak.

Hvert forsikringsområde er analysert hver for seg. Tryg og Storebrand er de eneste to som får grønn vurdering i samtlige kategorier.

De fleste selskapene har et godt utviklet bærekraftarbeid i skadehåndteringen, noe som er positivt siden dette er deres hovedområde.

Det betyr for eksempel at de stiller krav til leverandører og samarbeidspartnere om så mye reparasjon, resirkulering og gjenbruk som mulig.

Mange jobber også med å spre kunnskap til kundene rundt skadeforebyggende tiltak, som er ekstremt viktig for å redusere miljøbelastningen.

De beste selskapene utmerker seg gjennom klare og ambisiøse mål og krav.

Modellen nedenfor viser resultatene for hvert produkt og kategori per selskap. Vurderingene er gjort av Söderberg & Partners og oppsummert i en trafikklys-tabell.

Grå markeringer representerer produkter som ikke tilbys av selskapet eller utgjør en forsvinnende liten andel i selskapenes portefølje.

Forsikringsselskapene vurderes med hensyn til i hvilken grad de integrerer bærekraft i skadeoppgjøret, risikoanalyser og anskaffelser, samt deres fokus på skadeforebyggende tiltak. Hvert produktområde er analysert hver for seg.

Tryg Forsikring – årets vinner

Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig skadeforsikring. Tryg er Skandinavias største skadeforsikringsselskap og jobber metodisk med bærekraft gjennom hele verdikjeden.

– Tryg har integrert bærekraftige løsninger i våre produkter og tjenester. Vi reparerer i stedet for å bytte ut, og bruker resirkulerte materialer der det er mulig. Her har vi et godt samarbeid med skadesaneringsselskap og bilverksted. Vi inkluderer også forebyggende tiltak i forsikringene for å redusere og begrense skadeomfang, sier Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal.

Jobber metodisk med bærekraft gjennom hele verdikjeden

Tryg stiller også krav til bærekraftinnsatsen til samarbeidspartnere og større bedriftskunder, noe som bidrar til å holde bærekraft høyt på agendaen blant samarbeidspartnere.

I tillegg har de innarbeidet bærekraft som et kjerneelement i selskapets kapitalforvaltning, og bruker FNs bærekraftmål og UN Global Compacts ti prinsipper som overordnet rammeverk for selskapets investeringsstrategi.

Suksessoppskriften for beste kundeservice – Innsikt fra vinnerne av KSIndeksprisen 2024

– Analysen understreker at bærekraft skal være en viktig faktor i valg av selskap, noe som motiverer oss i bransjen til kontinuerlig forbedring. Initiativer som dette gjør forsikringsselskapene bedre, og tilfører også verdi til kundene og samfunnet for øvrig, avslutter han.