Dette synspunktet er skrevet av Cecilie Skrede, direktør for HR og kultur i Sens Gruppen, og Rune Semundseth, daglig leder i businessMastering.
Den viktigste faktoren for å påvirke folks mentale helse, er å skape mening i jobbtilværelsen. Det gjelder å gi dine medarbeidere en opplevelse av å bidra til noe som er større enn dem selv. Tilhørighet og relasjoner på jobben – særlig til deg som nærmeste leder – og virksomhetens misjon – er viktig for å skape en følelse av nærvær og betydning. En leder som kobler individets bidrag til organisasjonens formål, kan skape en sterkere følelse av tilhørighet.
De viktigste arenaene for å skape nærvær og redusere fravær
Norge har i dag et av de høyeste sykefraværene i Europa, og debatten raser om hvordan vi kan få fraværet ned. Det pekes ofte på velferdsgoder og legens rolle, men vi mener at en av de viktigste faktorene for lavt sykefravær ikke diskuteres nok: lederens rolle. Som ledere har vi stor påvirkningskraft på våre medarbeideres nærvær og trivsel. Dette arbeidet starter lenge før noen blir sykmeldt. La oss rette fokuset mot (p)sykenærvær, heller enn fravær – det vil si hvordan vi som ledere kan bidra til å holde folk på jobb ved å være til stede, skape gode relasjoner og legge til rette for åpne samtaler.
La oss rette fokuset mot (p)sykenærvær, heller enn fravær
Mange ledere i dag tar ikke sitt ansvar på alvor når det gjelder å støtte sine medarbeidere gjennom utfordringer før de utvikler seg til sykdom. Det handler om mer enn å sette mål og følge opp prestasjoner; det handler om å være tett på, bygge tillit, ha en åpen og tillitsfull relasjon som igjen bidrar til trygghet og mestring. Når en medarbeider kjenner at lederen bryr seg og lytter, blir terskelen lavere for å be om støtte og tilrettelegging – lenge før en eventuell sykmelding er nødvendig.
Lederens rolle i sykefraværsarbeid
Rune Semundseth, daglig leder i businessMastering.
En god leder er en god lytter. Å være nær medarbeiderne og oppmuntre til å dele tanker og bekymringer er avgjørende for å bygge et arbeidsmiljø preget av nærvær. I en hektisk arbeidshverdag kan dette virke krevende, men investeringen gir enorme gevinster: en arbeidshverdag der ansatte føler seg sett og verdsatt, noe som igjen styrker deres trivsel og reduserer risikoen for sykefravær.
Et eksempel på en aktivitet som kan hjelpe medarbeideren din tilbake til jobb: Ring simpelthen og si at medarbeideren er savnet av flere på arbeidsplassen, inklusiv deg selv (gitt at det er sant), og spør når han/hun kan tenke at det er mulig å komme tilbake. Sørg også for at dere snakker nok om hva dere forventer av hverandre, både i rolleutøvelse og i relasjon.
Dette krever tid og innsats, men resultatene kan være betydelige
Cecilie Skrede, direktør for HR og kultur i Sens Gruppen.
Vi utfordrer dagens ledere: hvordan kan du være til stede og gjøre en forskjell for dine medarbeidere, også i vanskelige perioder? En sterk relasjon mellom leder og medarbeider kan være det som hindrer en liten utfordring fra å utvikle seg til langvarig fravær. Dette krever tid og innsats, men resultatene kan være betydelige. Å bry seg og utvise empatisk lytting, er avgjørende.