ALL IN: God stemning er et selvfølge når alle er kledd i diverse julegensere.
ALL IN: God stemning er et selvfølge når alle er kledd i diverse julegensere.

Julens beste kundeservice hos Gudbrandsdal Energi

– Jeg tror nøkkelen til at vi scorer bra på kundeservice år etter år bunner i arbeidsmiljøet vårt, sier Lise Mariann Pedersen, Markedskonsulent i Gudbrandsdal Energi. I et intervju deler hun hvordan selskapet skaper julestemning og opprettholder høy kundetilfredshet, selv i den travle juletiden.

Kundeserviceavisen har tatt en prat med Lise Mariann Pedersen, Markedskonsulent i Gudbrandsdal Energi. Hun forteller gledelig om hvordan strømselskapet markerer julen.

– Har folk det bra på jobb, så merkes det av kundene våre

Gudbrandsdal Energi har vunnet flere priser for beste kundeservice i sin bransje de siste årene, både i kåringene KSIndeks, Norsk kundebarometer og EPSI.

Hvordan jobber dere for å sikre høyt nivå, også gjennom julen?

TRIVSEL: – Har folk det bra på jobb, så merkes det av kundene våre, sier Lise Mariann Pedersen, Markedskonsulent i Gudbrandsdal Energi.

– Kundeservice hos oss har nokså stor påvirkningskraft og myndighet, innenfor gitte grenser selvsagt, men det gjør at vi på kundeservice kan løse mye og hjelpe kunden i første linje. Det gjør Gudbrandsdal Energi effektiv og kunden får hjelp med en gang.

Hun forteller også at de har lite gjennomtrekk i bemanningen, og folkene som jobber der har mye kunnskap og lang erfaring.

Høres kanskje klisjeaktig ut, men vi har det faktisk veldig bra på jobb, på tvers av alle avdelinger

– Det er kort vei fra idé til handling, og det er fordi ledere ikke sitter på eget kontor med lukket dør. Alle sitter i åpent landskap og det er en flat struktur. Når vi ansetter nye, gis det grundig opplæring og vi fokuserer på at den nye skal bli godt ivaretatt.

Pedersen forklarer at alle har et felles ansvar i å ønske den nye ansatte velkommen, men vedkommene får i tillegg en egen fadder på arbeidsplassen.

– Det har vi god erfaring med og oppleves trygt for de nye som kommer inn også. Jeg tror nøkkelen til at vi scorer bra på kundeservice år etter år bunner i arbeidsmiljøet vårt. Har folk det bra på jobb, så merkes det av kundene våre. Og det høres kanskje klisjeaktig ut, men vi har det faktisk veldig bra på jobb, på tvers av alle avdelinger.  

– Til noen av kollegaenes skrekk

Det er enkelt å pynte til jul, men ikke like enkelt å skape den ektefølte julestemningen.

Hvordan skaper dere den?

– Alle er skikkelige flinke til å ta ansvar for at vi skal få ekstra fine arbeidsdager i juletiden. Det er alltid en eller annen på kontoret som har sett noe eller får en idé for å gjøre noe i forbindelse med jula, og det er nesten alltid et ja fra ledere om å få kjøre i gang – og de andre stiller opp, svarer Pedersen.

– Vi har gløgg og pepperkaker og det sørges for at det er smågodt og sjokolade på bordet. Det er julemusikk på radioen og folk kler seg i juleklær og i år sørget vi for at alle fikk hver sin julekalender, legger hun til.

PYNTET: Noen glimt fra kontoret hos Gudbrandsdal Energi.

Pedersens personlige favoritt er når hun kan bytte radiokanalen til en julekanal – til noen av kollegaenes skrekk.

– Derfor får ikke jeg lov til bytte kanal før tidligst 1. desember, sier hun lattermildt.

I tillegg liker hun å se de julepyntede husene rundt om kring.

– Å titte i hus når det er mørkt ute og se julelys og stjerner i vinduene synes jeg er skikkelig koselig. Det gjør meg glad.

Men, julen kommer ofte med en liten dose stress også.

– Selv om målene jeg setter meg om alt jeg skal rekke å gjøre før jul kan stresse meg, så er alt det jeg ikke rakk glemt i det sekundet familien setter seg til bords. Da senker julefreden seg. Den aller beste dagen for meg er 1. juledag, med julepysj og restespising hele dagen.   

Julestemning

Som nevnt ovenfor er de ansatte flinke til å bidra til og komme med ideer som skaper den unike julestemningen.

Gjengen på kundesenteret beskriver hun som nøye utvalgt, bestående av seks høner og én hane, i alderen fra 22 til 50 pluss.

MORO: Det er vanskelig å ikke smile om du møter han her i gangen.

– Men, vi har alle et felles mål. Det er å ha fornøyde kunder, legger hun til.

Lokalene pyntes til første advent med lys i vinduer, julekuler og adventsstaker.

– Vi har også en felles julemiddag i løpet av adventstiden, hvor vi oppsummerer året som har vært i bilder og videoklipp og intervjuer, sier Pedersen.

I fjor hadde de en ugly christmas sweater-dag, og hun beskriver det som ordentlig moro.

Alle tok det seriøst, og gikk all-in, så det blir i år også, forteller hun med et smil.

Og en ny aktivitet i år er Secret Santa.

– Alle har trukket en kollega som de skal gi en gave til, og så blir det gaveåpning og gjetting på hvem som har vært din hemmelige nisse. Blir det en suksess, er det stor fare for at det blir neste jul også.

HYGGELIG: Utdeling av Secret Santa-gaver.

I tillegg sender strømselskapet alltid en julehilsen til kundene.

– Ofte har det vært bilde av gjengen slik at vi viser en mer personlig side av oss selv, forklarer markedskonsulenten.

En annen måte de håper å vise en mer personlig side av seg selv ut mot kundene er gjennom den nyoppstartede TikTok-kontoen.

– Der deler vi litt tips og triks om strømsparing og vi viser litt om hverdagen og folkene som jobber i Gudbrandsdal Energi. Det er ikke noe mål å bli store på TikTok, men vi ønsker å vise en mer personlig side av oss og møte folk på plattformen, forklarer Pedersen.

Salesforce: – Det handler aldri om teknologi

Avslutningsvis kommer Pedersen og Gudbrandsdal Energi med en liten hilsen.

– Vi ønsker alle en riktig god jul!