Nordic Choice ble grunnlagt rundt 1990 og har siden den gang vært en populær hotell-kjede blant mange reisende kunder, og rangert som den nest største hotellkjeden i Norden.
22. mai skifter de navn til Strawberry.
– Strawberry kommer med ambisjoner for både gjester, ansatte og medlemmer som jeg tror vil revolusjonere markedet, sier Anna Spjuth, som skal lede merkevare- og konseptutviklingen videre.
– Vi skal være i førersetet
Nordic Choice kaller seg en rebell i hotellbransjen, med et varmt bankende hjerte. Dette ønsker de å videreføre, bare nå med nytt navn og utvikling av merkevaren.
Eier av Nordic Choice, Petter Stordalen, sier følgende om ambisjonene og endringene fremover:
– Det holder ikke lenger å bare tilpasse seg. Vi skal være i førersetet. Vi skal være best i klassen på hotellopplevelser. Og vi skal utfordre rollen vår som reiselivsaktør med mål om å bli mer relevante, for flere, oftere. Derfor markerer Strawberry en ny og spennende æra for oss, sier Stordalen.
I navnebyttet forteller Nordic Choice at det ligger en ambisjon om å bli startstedet for opplevelser innen hotell, møter, restaurant, velvære, reiser, aktiviteter, kultur og andre opplevelser i Norden.
– Det er få forunt å gi seg på topp, så vi setter stor pris på at vi har klart å levere gjesteopplevelser som settes pris på som Nordic Choice Hotels. Nå skal vi det neste året jobbe for å vise våre gjester at vi kan bli enda bedre med nytt navn og merkevare, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i kommende Strawberry.
Ønske om at gjestene skal velge selv
– Spjuths erfaring med varemerkebygging, hennes driftskunnskaper og hotellerfaring gjør at vi får inn en helt riktig profil til å lede denne viktige og svært sentrale delen av prosessen ved å skape det selskapet vi har ambisjoner for med å bli Strawberry, sier Katalin Paldeak, Chief Operating Officer i Nordic Choice Hotels.
– Å få muligheten til å lede utviklingen av både eksisterende og nye merkevarer og konsept i det som er den mest spennende satsingen innen reiseliv og opplevelser, er en fantastisk tillit som jeg måtte takke ja til, sier Anna Spjuth om dette.
Satsningen er en del av ønsket om å fortsette veksten kjeden har hatt de siste 25 årene.
På Norsk Kundebarometer viste kundene også at de har vært fornøyde med kjeden. Nordic Choice fikk i år en score på lojalitet på 86,8 av 100. De scoret også høyt på tilfredshet, noe som førte til at de scoret høyest i bransjen totalt.
– Når vi nå endrer navn og strategisk retning, kan jeg garantere at våre medlemmer kommer til å få flere og enda bedre fordeler fremover. Vi har en rekke nye partnere og avtaler som vi gleder oss til å lansere, forteller Silseth.
– Vår oppgave er å tydeliggjøre kjedene våre, servicetilbudet og konseptene våre ytterligere. I det arbeidet skal vi også se på muligheten for å lansere nye merkevarer og kjeder. Det vil også gjøre det enklere for gjestene å velge den opplevelsen de ønsker for sine ulike reiser.