Pål Yngve Ødegård er analysesjef i Amedia Salg og Marked, og konstaterer at iveren etter å dra på kjøpesentre øker.
Pål Yngve Ødegård er analysesjef i Amedia Salg og Marked, og konstaterer at iveren etter å dra på kjøpesentre øker.

Hvorfor folk vil handle på kjøpesenteret

Amedia Salg og Marked har gjennomført undersøkelsen «Kjøpesenter og handlevaner 2021». Dette er en tracker som er blitt gjennomført fire ganger i løpet av korona perioden. Her fremkommer det at flere nordmenn ser frem til å handle på kjøpesentrene fremover, og at kundene liker å se varen fysisk i butikk, noe de ikke kan på nett.

Nordmenn elsker å handle på kjøpesentre. Ifølge en undersøkelse fra mai måned fra Syno sier 64 prosent at de har planer om å besøke ett eller flere kjøpesentre de neste 14 dagene, fremfor 50 prosent på samme tidspunkt i fjor. Stadig flere lengter etter å handle på sine respektive kjøpesentre.

Til kundeserviceavisen.no sier analysesjef Pål Yngve Ødegård i Amedia at det er tydelige geografiske forskjeller som er påvirket av smittesituasjonen.

Trygt å handle

– Vi ser også en økning i antallet som anser det som trygt å handle på kjøpesentre i disse pandemitider. Ifølge undersøkelsen fra mai måned fra Syno sier 53 prosent at de anser det som trygt eller meget trygt å handle på kjøpesentre. Dette er en økning på 18 prosent siden samme tidspunkt i fjor, sier Ødegård.

55 prosent svarer at det lokale kjøpesenteret er svært viktig/viktig for dem!

– En ting er at nordmenn elsker å handle på kjøpesentre. Nå ser det dessuten ut til at lysten til og interessen for å handle på kjøpesentre er større enn tidligere. Det kan nok også forklares i pandemisituasjonen. Folk vil ut å treffe andre. I tillegg føler de at handlesentre er tryggere nå enn for ett år siden, forklarer analysesjefen.

Hvorfor nordmenn oppsøker kjøpesentrene

Det er klare årsaker til at nordmenn oppsøker kjøpesentrene fremfor å handle på nett. De tre viktigste forklaringene er at de liker å se varen før kjøp, de trenger varen med en gang, samt at de ønsker å støtte det lokale næringslivet. Det viser undersøkelsen fra Syno.

2 av 3 liker å se varen fysisk i butikk

66 prosent svarer nemlig «liker å se vare i fysisk butikk» på spørsmålet «Hvorfor oppsøker folk kjøpesenter fremfor å handle på nett?». 42 prosent svarer «trenger en vare med en gang» på det samme spørsmålet. Også 42 prosent svarer «støtte lokalt næringsliv», mens 33 prosent svarer «komme seg ut blant folk/sosialt».

Det er en økning i antallet som svarer «liker å se vare i butikk». 59 prosent svarte slik i mai 2020 mot 66 prosent i mai 2021. Økning er det også fra mai 2020 til mai 2021 i svaret «komme seg ut blant folk/sosialt».

Klikk & hent en suksess

30 prosent av befolkningen har benyttet klikk & hent på kjøpesenter siste 30 dager

Koronarestriksjoner har ført til at mange kjøpesentre har måttet holde stengt og butikkene på sentrene har måtte bruke «nye» metoder for å selge varer. En undersøkelse YouGov utførte på oppdrag fra Amedia Salg og Marked i månedsskiftet april/mai viser at hele 30 % av befolkningen har benyttet såkalt klikk & hent på kjøpesenter de siste 30 dager. I områder hvor det har vært strenge restriksjoner over lang tid, slik som i Oslo, er andelen på 39 prosent. Klikk & hent på kjøpesenter har spesielt appellert til småbarnsfamilier hvor 49 prosent svarer at de har benyttet tjenesten.

Faktaboks

  • Det er Syno og YouGov som har utført undersøkelsene innen området kjøpesenter og handlevaner på oppdrag fra Amedia Salg og Marked.
  • Syno-undersøkelsen ble gjennomført i perioden 7. til 10. mai 2021 – og YouGov-undersøkelsen fra 29. april til 3. mai i år.
  • Det er blitt foretatt 1 012 intervjuer i Syno-undersøkelsen i perioden, og utvalget er landsrepresentativt i målgruppen 18 til 80 år.
  • I YouGov-undersøkelsen er det gjennomført 1 008 intervjuer av personer over 18 år.