– Når det gjelder phishing-forsøk ser vi alltid at hackerne går for aktuelle temaer, nettopp fordi det funker. Det er lettere å lure oss når det handler om saker vi er opptatt av eller lurer på, sier Kai Roer, forskningssjef i KnowBe4 Research. Foto: Katrine Lunke.
– Når det gjelder phishing-forsøk ser vi alltid at hackerne går for aktuelle temaer, nettopp fordi det funker. Det er lettere å lure oss når det handler om saker vi er opptatt av eller lurer på, sier Kai Roer, forskningssjef i KnowBe4 Research. Foto: Katrine Lunke.

Hackerne utnytter usikre medarbeidere

Nå handler phishing-epostene i størst grad om tilbakevending til vanlig kontor etter en lang periode hjemme. – Hackerne er utspekulerte, sier sikkerhetsekspert Kai Roer.

Etter drøyt halvannet år på hjemmekontor er forbudet nå opphevet de fleste steder, og mange beveger seg sakte, men sikkert, tilbake på kontoret. Dette drar hackerne nytte av, viser KnowBe4s nyeste phishing-rapport.

Utnytter en usikker arbeidshverdag

Hvert kvartal gjør IT-sikkerhetsselskapet KnowBe4 en analyse av hvilke temaer det er mest phishing-forsøk på. De går gjennom titusener av epost-emnefelt på simulerte phishing-eposter. I tillegg går de gjennom ekte phishing-eposter som er blitt rapportert inn til IT-avdelinger.

Den nyeste analysen for andre kvartal av 2021 viser at emner som «Passordsjekk kreves umiddelbart», «Regler for ferieavvkling er oppdatert» og «Planlagt serveroppdatering – ingen internettilgang» er blant topp ti.

– Når flere vender tilbake til kontoret etter så lang tid hjemme er det mange som er usikre på hvilke endringer som innføres i arbeidshverdagen. Dette utnytter hackerne seg av, og derfor handler mange av phishing-forsøkene i andre kvartal om dette, sier Kai Roer. Han er forskningssjef for KnowBe4 Research, som er forskningorganet til KnowBe4. De forsker på sikkerhetskultur i virksomheter.

Vanskelig å avsløre phishing

Hackerne blir flinkere og det kan være vanskelig å skille en vanlig epost fra en phishing-epost. De ser oftere profesjonelle ut og kommer tilsynelatende fra en aktør du stoler på, som sjefen, banken eller Skatteetaten.

– Når det gjelder phishing-forsøk ser vi alltid at hackerne går for aktuelle temaer, nettopp fordi det funker. Det er lettere å lure oss når det handler om saker vi er opptatt av eller lurer på, sier Kai.

Det klare rådet er å dobbeltsjekke at eposten kommer fra den avsenderen den utgis å være fra. Dette kan man gjøre ved å for eksempel holde musepekeren over avsenderadressen, eller ta kontakt med avsenderen i en annen kanal. 

Ikke trykk på lenker

– Det er veldig viktig å ikke trykke på lenker eller åpne vedlegg i eposter uten å være helt sikker på at de kommer fra en trygg avsender. Ser eposten ut til å komme fra eksempelvis Skatteetaten, vil jeg anbefale å unngå lenken i eposten, men heller logge deg inn selv fra en nettleser, sier Kai.

God opplæring og rutiner kan være avgjørende for å unngå at virksomheten blir angrepet.

– Hvor ofte de ansatte faller for phishing-forsøk henger klart og tydelig sammen med hva slags opplæring og sikkerhetskultur det er i virksomheten. Våre undersøkelser viser at hvis man har en moderat sikkerhetskultur, i motsetning til en god, så vil det være 52 ganger så sannsynlig at noen i virksomheten klikker på en farlig phishing-lenke. Dette kan være nok til at virksomheten blir utsatt for et lammende IT-angrep, forteller Roer.

Topp 10 epost-emner i andre kvartal var: 

– Passordsjekk kreves umiddelbart

– Regler for ferieavvkling er oppdatert

– Viktig: Endring i kleskode

– Kvittering for ACH-betaling

– Test av (selskapsnavn) sitt varslingssystem

– Planlagt serveroppdatering – ingen internettilgang

– COVID-19 Oppdatering av rutiner for remote arbeid

– Skannet bilde fra MX2310U@domain

– Sikkerhetsvarsel

Phishing

  • «Phishing» betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på
  • Det svindlerne prøver å «fiske» fra deg, er gjerne personnummer, bankkontoinformasjon eller brukernavn og passord til nettjenester.
  • Normalt er dette informasjon du bare vil gi til tjenester eller personer du stoler på – noe svindlerne derfor gir seg ut for å være. I 99 prosent av tilfellene er målet økonomisk vinning.