Nordmenn over 60 synes også det er lettere å bruke digitale tjenester enn den yngre generasjonen.
– Det er gledelig å registrere at nordmenn over 60 år er positiveil digitaliseringen av offentlige tjenester. Det gir et klart signal om at flere tjenester bør bli digitale, sier daglig leder Geir Arne Olsen i IT-selskapet Netcompany.
I kjølvannet av pandemien ønsket Netcompany å finne ut mer om hvordan nordmenn flest opplever en ny og mer digital hverdag – også når de skal forholde seg til offentlig sektor.
60 prosent er meget eller svært godt fornøyd med den statlige, digitale tjenesten de brukte sist
– Disse resultatene viser at det er ingen grunn til å være bekymret for at den eldre delen av befolkningen ikke henger med i digitaliseringen av offentlig sektor, snarere tvert imot, sier Olsen. – Samtidig bør vi være opptatt av at også de yngre både forstår og benytter seg av løsningene, understreker han.
60 % av alle som deltok i undersøkelsen svarer at de er meget eller svært godt fornøyd med den statlige, digitale tjenesten de brukte sist.
Norge henger etter danskene
Danmark er kjent for å ha lykkes med digitalisering av offentlig sektor, sist ifølge FN og deres E-Government Survey 2020. Derfor har nabolandet blitt brukt for å sammenligne hvordan Norge henger med på digitaliseringsbølgen.
Undersøkelsen viser at danskene synes det er enklere å bruke de offentlige, digitale tjenestene enn hva nordmenn synes. Nær 70% av danskene sier at tjenesten de benyttet sist var meget eller svært enkel å bruke. I Norge er tallet 58%.
– Vi står overfor et digitaliseringsparadoks. Nordmenn bruker sosiale medier mer og handler mer på nett enn hva danskene gjør. Samtidig bruker vi digitale, offentlige tjenester i mindre grad enn hva danskene gjør. Her bør norske myndigheter la seg inspirere til å utvikle enda flere tjenester til befolkningen, sier Olsen i Netcompany.
Bakgrunn:
Kantar har på oppdrag fra Netcompany utarbeidet en undersøkelse som har kartlagt befolkningens oppfatning av de offentlige, digitale tjenestene – både nasjonalt og regionalt. Undersøkelsen kartlegger hvordan befolkningen i Norge relativt til Danmark opplever brukervennligheten i de offentlige, digitale tjenestene.
Respondentene ble spurt om hvor fornøyde de er med de offentlige digitale tjenestene, hvilke tjenester de er mer og mindre fornøyde med, og i hvilke situasjoner de i størst grad tar i bruk digitale virkemidler. Undersøkelsen har også som formål å kartlegge teknologimodenheten i samfunnet brutt ned på ulike aldersgrupper.