Gunnhild Sørås. FOTO: Redd Barna
Gunnhild Sørås. FOTO: Redd Barna

– Det er rørende å se hvordan det norske folk ønsker å hjelpe

Krigen i Ukraina rammer mange. Noen som må trå til når en krise oppstår, er humanitære organisasjoner. Kundeserviceavisen har snakket med noen av organisasjonene, som har merket en stor pågang i alle sine kanaler. I denne artikkelen snakker vi med Redd Barna.

Økende behov

– Vi har veldig stor pågang i alle kanaler om dagen, både på telefon, i sosiale medier, fra pressen og besøk på nettsiden. Vi opplever et stort engasjement fra det norske folk, forteller mediesjef i Redd Barna Gunnhild Sørås.

– Folk lurer på hvordan de kan hjelpe, hvilke land vi i Redd Barna jobber i og hva vi konkret jobber med.

Folk ønsker informasjon.

De har merket en stor og synlig økning i folk som besøker nettsiden, og som ønsker mer informasjon om det som skjer.

– Et eksempel på det økende behovet for informasjon om det som skjer, er at nettsiden vår hadde seks ganger flere besøkende i helgen, sammenlignet med en normal helg. Da er det spesielt informasjon om Redd Barnas arbeid i Ukraina folk er interessert i, og om hvordan man kan snakke med barn om krig, sier Sørås.

Leder for kundeservice og lojalitet i Redd Barna, Kristin Grunt Kreken, kan også underbygge at det stort engasjement.

– Vi har kontakt med giverne våre både på telefon, e-post, reddbarna.no og på sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter. Vi har også kontakt med næringsliv via LinkedIn og e-post. Vi opplever stort engasjement og mange som ønsker å bidra i de ulike kanalene, og flere ønsker også å bidra som frivillig. For oss er det viktig å møte giverne der de er, slik at de kan kommunisere med oss på ulike måter avhengig av hva de prefererer.

FOTO: Redd Barna logo

Rørende engasjement

– Vi ser stor økning i donasjoner til arbeidet vårt. Siden forrige uke har Redd Barna fått inn over 7,5 millioner kroner til vårt arbeid. Det er både enkeltpersoner som gir via sms, facebook eller nettsiden vår, barn som samler inn penger og vippser over inntekter fra salg av boller, mange idrettslag og bedrifter som gir, sier Sørås.

Prøve å bidra med det vi kan.

– Det er veldig rørende å se hvordan det norske folk responderer og ønsker å hjelpe mennesker i nød.

Å arbeide under press kan være krevende, uansett yrke.
Men under krig må de ansatte i Redd Barna holde et ekstra fokus, for å kunne bidra på best mulig måte.

– Det er klart at vi alle påvirkes av en krig som skjer på europeisk jord, sier Sørås.

– Vi prøver alle å fokusere på det vi selv kan bidra med, i de rollene og jobbene vi har, enten det er giverservice, telefonsentralen, påvirkning overfor myndighetene, humanitær respons, mediearbeid eller å lage innhold til sosiale medier.

Kristin Grunt Kreken nevner også dette med å skape åpenhet og tillit.

– At vi informerer om vårt arbeid og hvordan vi er tilstede er viktig, slik at giveren er trygg på at det viktige bidraget deres kommer frem til de som trenger hjelpen.

Å holde motivasjon oppe

Tid til å snakke med hverandre.

– Spesielt i ekstraordinære situasjoner er det viktig at vi også tar oss tid til å snakke med hverandre ved kaffemaskinen og i lunsjen. Selv om vi har det travelt og det er hektisk er det viktig at vi tar oss tid til å spørre hvordan kollegaer har det og å lytte, forteller Sørås.

– Vi holder arbeidsmoralen og motivasjonen oppe med å anerkjenne og synligjøre det viktige arbeidet hver enkelt gjør i hele organisasjonen.

I tider der kriger står på som verst, må Redd Barna også prøve å sette tydelige mål for å kunne hjelpe på best mulig måte.

Krigen i Ukraina gjorde det nødvendig å sette et klart mål.

– Når det gjelder situasjonen i Ukraina, så er Redd Barnas viktigste mål å bidra til beskyttelse og trygghet for landets 7,5 millioner barn. Vårt mål er å samle inn nok midler til at vi kan bistå i nesten halvparten av alle barn i Ukraina med hjelp, forteller Sørås.

Hva kan folk der hjemme gjøre for å hjelpe?

– Det mest effektive folk kan gjøre for å hjelpe folk nå er gi til de organisasjonene som er på bakken i Ukraina og nabolandene.


HER kan du bidra til Redd Barna.