Albatros Travel er Nordens største privateide reisebyrå, og ble grunnlagt i 1986.
De var raskt ute med å fordømme angrepet på Ukraina.
– Vi var det første reisebyrået i Norden som boikottet Russland, forteller Jens Rasmussen, salgsdirektør i Albatros.
Boikotting og annullering
– Vi hadde ikke solgt noe til Ukraina enda, fordi gjester har vært tilbakeholden siden krisen begynte før krigen, men en del til Russland hadde vi solgt, sier Rasmussen.
Rasmussen kan fortelle at de raskt snudde, da angrepet startet.
– Vi annullerte alt Russland og boikottet dem så snart Russland angrep Ukraine. Vi var det første reisebyrået i Norden som boikottet Russland.
– Har dere kansellert alle turer nå?
– Ja alt til Ukraine og Russland er annullert, sier Rasmussen.
Har dere noen reiseledere som er tilstede i Ukraina?
– Nei. Men våre samarbeidspartnere/agenter er.
Rasmussen kan dessverre ikke si enda, om hva disse kan fortelle fra der de er.
Han kan derimot fortelle at de ikke har noe turister som befinner seg i Ukraina nå.
Noen er utrygg
Albatros opplyser på sin hjemmeside at de boikotter Russland.
Dette skriver de:
«I lys av Putins ensidige og aggressive invasjon av fredelige Ukraina, og bruddene på internasjonal lov og alle internasjonale konvensjoner, har vi bestemt oss for å innstille alle reiser, betalinger og ethvert samarbeid med Russland inntil videre.
Alle bestilte reiser vil bli refundert eller booket om til andre destinasjoner etter eget ønske.»
– Vi har ingen utfordringer på kundesenteret foreløpig. Folk er glade for at vi annullerte reisene. Men noen gjester er nervøse, og det tar vi hånd om, sier Rasmussen.
– Vi kan selvfølgelig merke at folk blir utrygge, men heldigvis vil folk stadig reise.
Andre reisemuligheter
– Verden er trygg utenfor Ukraine og Russland, sier Rasmussen ut i fra deres erfaring.
Salgsdirektøren i Albatros kan fortelle at de mest populære målene hos nå er i Syd-Europa, særlig Italia og Spania.
– Så man kan reise og være trygg på alle andre destinasjoner.
Rasmussen kan også fortelle at de forsøker å alltid yte god kundeservice på best mulig måte, gjøre kundene trygge og hjelpe dem med problemer.
Hva er målet deres fremover nå?
– Vi avventer situasjonen – men har reisemål til hele verden, sier Rasmussen.
– Albatros står sterkt økonomisk, men vi taper over 1 million kroner på dette.
Svarene fra Rasmussen i Albatros var på dansk. Dette er oversatt til norsk.