– Vi vil forenkle og berike folks økonomiske liv, mens vi gjør det harde arbeidet, sier Eilin Schjetne, Norgessjef i Lunar Bank.
Å få Hollywood på laget
– Will Ferrell møtte vår CEO, og Lunar-grunnlegger, Ken Villum Klausen, fordi vi undersøkte muligheten for å lage en morsom kampanje om penger. Det oppsto kjemi og Will Ferrell ville derfor gjerne med inn som investor i Lunar, og samtidig være ansiktet utad i år, hvor han vil gi folk råd om penger og økonomi på sine egne morsomme måter, forteller Schjetne til Kundeserviceavisen.
Lunar forteller at de ønsket en karakter som hadde stor appell, og som kunne motivere folk til å ta egen kontroll over penger.
– Når ideen om karakteren Will Power oppsto, passet Will Ferrell perfekt til rollen. Han har selv vært direkte involvert i den kreative prosessen, noe som er sjeldent, sier Schjetne.
Bank er ikke hokuspokus
Schjetne legger til at folk synes kanskje at bank er viktig, men samtidig at det er gørrkjedelig.
Dette ønsker da Lunar å gjøre noe med.
– Hvorfor gjøre alt så komplisert når det egentlig bare er veldig enkelt. Bank er ikke hokus pokus eller rocket science, sier Schjetne.
Å nå ut til kunden
– Vi vil gjøre bank lavterskel, og invitere alle inn til å få mer kontroll over sin økonomi. Og for å få det til, må vi legge det snobbete bankspråket langt langt vekk, og snakke til folk på en naturlig, folkelig og engasjerende måte, sier Schjetne til Kundeserviceavisen.
Forenkle og berike folks økonomiske liv.
Lunar vil jobbe med å utvikle og bygge merkevaren i Danmark, Sverige og ikke minst Norge.
– For å tiltrekke flere kunder på sikt, er det er en stor fordel at folk vet hvem vi er, hva vi står for og ikke minst hva vi kan løse for dem, sier Schjetne.
Derfor ble Will Ferrell et tydelig og strategisk valg, for å kunne nå ut til flere kunder.
– Du må være besatt av kunden. I tillegg må du tørre å utfordre det etablerte, og ikke kopiere alle andre. I stedet for å prøve å få kundene til å passe inn i våre bokser, bygger vi heller tjenestene rundt deres behov, sier Schjetne.
– Vi jobber hardt med å alltid sette kunden først.
En kikk i spåkulen
Lunar ønsker å nå 1 million kunder innen 2023. Hvordan skal dere klare dette?
– Engasjere gjennom en ny måte å kommunisere banktjenester på; det er faktisk gøy å ta i bruk smarte tjenester for å få mer ut av pengene, sier Schjetne.
Schjetne kan også fortelle til Kundeserviceavisen at de er opptatt av miljø og velvære.
For eksempel ved å invitere kundene til å plukke plast fra havet.
– Vi vil være en alt-i-ett plattform som hjelper privatpersoner og bedrifter med alt som har med penger å gjøre. Kundene kan bare leve sine liv, mens vi gjør jobben.
Nordiske folk er smarte, sexy og lei av å la andre ta kontrollen.
Og Will Ferrell selv, hva sier han selv om oppgaven han har tatt på seg?
– Jeg er begeistret over å være med på oppdraget til Lunar med å gi forbrukere og virksomheter mer makt over egne penger. Ved å bli en del av Lunar utvider jeg engasjementet mitt i Norden, som ligger mitt hjerte nært. Nordiske folk er smarte, sexy og lei av å la andre ta kontrollen over deres egne penger. Lunar er en digital disruptiv kraft i finansindustrien og leder an forandringene på tvers av landegrensene, sa skuespilleren i en pressemelding av Lunar på NTB.
Hollywood kan med andre ord være et godt verktøy for å utvikle bedriften, selv om kanskje ikke dette er hverdagskost for alle.
Hva er Lunar bank?
Lunar ble startet i 2015 av en gruppe entreprenører. Henning Kruse Petersen er styreleder og investorene inkluderer HEARTLAND, Kinnevik, Tencent, Seed Capital, Augustinius Fabrikken, Greyhound Capital og Socii Capital
Målet var å bruke teknologi til å forandre måten vi tenker og bruker penger på.
I løpet av 2018 og 2019 ble Lunar en skandinavisk bank-app.
I dag er det rundt 400 000 brukere i Norden, og over 500 medarbeidere.