Tiårets beste kundeservice blir en storstilt feiring av dem som har imponert kundene mest over tid.
Dette blir trolig en av de siste prisene fra Kantar.
– Dette er uten tvil den gjeveste prisen vi har gitt ut! Vi håper våre priser har betydd mye for bransjen, og det er trist at vi nå må legge ned KSindeks, sier Espedal.
200 000 kunder har gitt sin dom
Hva er kriteriene for å kunne bli nominert til en slik pris?
– Det er svarene fra de ekte kundene, hvor fornøyd de har vært med den kontakten de har hatt. Den eneste forskjellen er at vi nå ser på 200 000 svar over de siste 10 årene, fremfor 20 000 i løpet av ett enkelt år. Kriteriet er enkelt: ha god kundeservice og gjør kundene fornøyd! sier en engasjert Espedal.
Det er ikke annet enn imponerende å komme på listen over topp 3
Espedal synes det er spennende å se at Kantars innsamlede data nå gir et annet bilde, enn «the ususal suspects».
– At Sbanken kommer opp er ikke så veldig overraskende skal jeg være ærlig på. Disse har jo vunnet priser over mange år, sier Espedal.
– Vi har tidligere hørt rykter om at Handelsbanken gjør en bra jobb, men at de faktisk er så gode at de kommer på topp 3 av alle selskap vi har målt (over 1000 selskap), ja det er ikke annet enn imponerende. NAF har en god og trygg kundebase, og kjernejobben deres er jo å være der for sine kunder, forteller Espedal.
Glede som ikke kan måles i penger
Hvorfor trenger man prisen til tiårets kundeservice?
– For å premiere de som jobber mest standhaftig, jobber hardest og jobber best over tid. Dette er en pris vi trolig ikke kommer til å dele ut igjen, ettersom dette er siste året med KSindeks.
Vi forventer at vinneren gir de ansatte den største kaken noensinne!
Kantar har delt ut over 50 priser de siste 10 årene, men denne prisen har aldri tidligere blitt gitt ut.
– Vi forventer en glede som ikke kan måles i penger! Vi forventer en stolthet som gjør at man er lykkelig i ukesvis, og vi forventer at virksomheten som vinner gir alle ansatte bedriftens største kake noensinne!
Hva betyr en slik pris for norsk kundeservice?
– Det er veldig trist at vi nå må legge ned hele KSindeks. Det er helt klart et behov i den norske kundeservicebransjen for en slik sammenligningsundersøkelse, men det koster mye penger, sier Espedal.
Foto: Skjermbilde av Erlend Espedals LinkedIn-innlegg om tiårets beste service.
Motivasjon VS frustrasjon
Tror du «Beste kundeservice siste 10 år» kan motivere virksomheter som ikke er nominert, til å bedre sin kundeservice?
– Prisen i seg selv er nok en svært god motivasjon både når det gjelder rekruttering av nyansatte i kundeserviceorganisasjonene, tilfredshet i egen virksomhet og lojalitet til den virksomheten man er ansatt, sier Espedal.
Folk spør «hva skal vi gjøre for å vinne?»
– Når vi ser hvor glade folk blir av å vinne, og alle spørsmål vi får om «hva skal vi gjøre for å vinne?», så tror vi prisen har en stor påvirkning.
Det har samtidig skapt litt frustrasjon for Kantar.
– Det er en ting som har frustrert oss over tid, og det er at det som regel er vinnere som ønsker å få innsikt i hvordan man skal forbedre kundeservicen. Det er jo egentlig de som ikke vinner som burde få råd om hva som bør gjøres for å forbedre kundeservicen, sier Espedal avslutningsvis til Kundeserviceavisen.