1378111d-927f-417e-a5da-463fa7550366
FOTO: Foto: RCN / Glenn Pettersen

Årets kjøpmenn er kåret i Reitan: – Hos oss er kunden øverste sjef

Under det årlige Riksmøtet i Reitan Convenience Norge ble årets kjøpmenn kåret. Kjøpmenn, eiere, leverandører og ansatte var samlet under møtet, og det ble stor jubel da resultatet av kåringen ble offentliggjort. Dette er en prestisjefylt pris som henger høyt i konsernet. – Å vinne den betyr at man er best i Norge til å drive butikk og at de leverer kundemøter i verdensklasse.

 

Det var Mads-Birger Olaussen fra Bodø, Erik Klippenberg fra Stavanger og Heidi Johnsen fra Lyngdal som stolt kunne stikke av med prisen som årets kjøpmann, i henholdsvis Narvesen, 7-Eleven og YX 7-Eleven i Reitan Convenience Norge.

HR- og kommunikasjonsdirektør Laila Røstad sier at de stolt av kjøpmennene.

– Våre kjøpmenn står opp hver eneste dag for å gi kundene det de trenger når de er på farten. De gjør alltid det de kan for kunden, med et smil om munnen.

Det lille ekstra

Hvorfor var det akkurat Mads-Birger, Erik og Heidi som ble kåret til Årets kjøpmenn i Narvesen, 7-eleven og YX 7-eleven?

– Det er alltid veldig jevnt når vi kårer årets kjøpmann. Grunnen til at Mads-Birger, Erik og Heidi vant er fordi de alltid gir det lille ekstra. De er gode ledere for sine ansatte, de har alltid butikker som bugner av varer og de gir kundeopplevelser som er i en klasse for seg, sier Røstad.

Hva kreves for å vinne tittelen som Årets kjøpmann?

– For å bli årets kjøpmann må man hele tiden utfordre seg selv og teamet sitt. Man må være kreativ og se nye muligheter. Videre er det viktig å være en god leder som bygger et godt team, sier Røstad.

Det står i pressemeldingen at dere har Norges beste kjøpmenn – hvorfor det?

– Våre kjøpmenn står opp hver eneste dag for å gi kundene det de trenger når de er på farten. Kjøpmennene våre og selgerne deres er der om kunden skal tidlig av gårde og trenger en morgenkaffe eller om de kommer hjem sent og trenger noe å spise før siste buss går. De gjør alltid det de kan for kunden, hjelper de med stort og smått, alltid med et smil om munnen, legger hun til.

Laila Røstad, HR- og kommunikasjonsdirektør i Reitan. FOTO: Reitan / Røstad sin LinkedIn-profil

– Folk er på farten igjen 

Kunden står med andre ord i sentrum i hverdagen i Reitan-konsernet.

– Hos oss er kunden øverste sjef. Det er viktig for oss at kundene blir møtt med et smil når de kommer inn i butikken og at de har en god opplevelse fra de kommer inn i butikken til de går ut igjen. Og like viktig er å få kunden til å komme tilbake igjen og igjen, forklarer Røstad.

Er det mange som kontakter kundesenteret hos Reitan Convenience? Hva er det de spør om i så fall?

– Kundeservice får mellom 10 og 40 henvendelser fra kunder hver dag. Det er et bredt spekter i hva de spør om. Det kan være klage på produkter de har kjøpt hos oss, som at varen har gått ut på dato eller ikke smakte som de trodde den skulle. Det kan også være spørsmål om spesifikke produkter, åpningstider eller kampanjer vi har for øyeblikket, sier Røstad.

– Vi svarer alltid på henvendelsene uansett hva de handler om, og vi ser at kundene setter pris på det. Det hender også kundene skriver vi til oss fordi de vil gi ros til selgere og kjøpmenn, noe de selvfølgelig setter stor pris på å høre, legger hun til.

Hvordan er pågangen nå rundt sommeren, for butikker knyttet til Reitan?

– Vi merker at turistene er tilbake og at folk generelt er mer på farten igjen.

Hva er planene fremover hos Narvesen, 7-eleven eller YX 7-eleven?

– I alle kjedene skal vi fortsette med det som er kjernen i vår virksomhet – gi fantastiske kundeopplevelser hver eneste dag, avslutter kommunikasjonsrådgiver Røstad.


Her er juryens begrunnelse for at det var Mads-Birger, Erik og Heidi som skulle vinne:

Årets kjøpmann YX 7-Eleven: Heidi Johnsen, Lyngdal

Juryens begrunnelse:

Årets kjøpmann er en positiv energibunt med en imponerende vilje til å alltid ville bli bedre. Kjøpmannen utfordrer gjerne og kommer med forslag, slik at stasjonen og kjeden alltid skal levere på sitt beste.

Kjøpmannen er en dyktig leder med omsorg for teamet sitt, bidrar mye for kjeden, og er en god kulturbygger som gjerne deler av sin kompetanse til nye og gamle kollegaer.

Kjøpmannen ser alltid etter nye salgsmuligheter, tør og prøve, og sprenger salgsgrenser ingen trodde var mulig. Stasjonen har med sin salgsvekst vokst ut av infrastrukturen både i butikken og på drivstoff.

Årets kjøpmann 7-Eleven: Erik Klippenberg, Stavanger

Juryens begrunnelse:

Årets kjøpmann i 7-Eleven er et forbilde for mange kjøpmenn i alle våre kjeder. Kjøpmannen leter alltid etter muligheter til å bruke konseptet for å skape gode kundeopplevelser, og skaper nye suksesshistorier gang på gang. Kjøpmannen går i front når både kjeden og butikken skal utvikle seg, og er en strålende ambassadør for merkevaren.

Kjøpmannen er en god leder som får med seg teamet sitt. Årets kjøpmannutvikler utrolig gode og engasjerte ansatte.

Fra kjøpmannen gikk på Talentprogrammet for 12 år siden har han hatt som mål om å utvikle seg og butikken hvert år.  Og det har han klart, med høyere omsetning, flere kunder og en sterk posisjon i vårt system.

Årets kjøpmann Narvesen: Mads- Birger Olaussen, Bodø.

Juryens begrunnelse:

Årets kjøpmann i Narvesen har i en årrekke jobbet hardt og målrettet for å skape gode resultater. Med stort fokus har Kjøpmannen klart å utvikle kategoriene mat og drikke til å bli butikkens viktigste inntektskilder. Enhver ny salgsmulighet omfavnes umiddelbart og gang på gang settes nye salgsrekorder i butikken.  Kjøpmannen er opptatt av at andre skal lykkes og deler sin kompetanse og beste praksis med hele kjeden. Kjøpmannen utfordrer og er positivt krevende, han gir ærlige og usminkede tilbakemeldinger – alltid med et ønske om at vi sammen skal bli bedre.

Kundene setter stor pris på Kjøpmannen og hans dyktige selgere, det er alltid latter og god stemning i denne butikken. Han har stor omsorg for andre mennesker og vi vet at mange tar turen innom butikken bare for å slå av en prat. Han har vært en fantastisk ambassadør for merkevaren vår igjennom 12 år.