Ifølge NRK er det til sammen rundt 900 piloter, fra Norge, Sverige og Danmark, som tas ut i streik.
SAS skriver på sine hjemmesider at de regner med at cirka 50% av alle SAS sin flyvninger vil kanselleres, og kommer til å påvirke rundt 30 000 passasjerer hver dag.
– På grunn av høysesongen vil muligheten for å ombooke berørte kunder til tilsvarende flyreiser være svært begrenset, skriver SAS.
– Jeg er skamfull
– Vi er virkelig knust. Det er ikke bare dårlige nyheter for våre passasjerer, det er også dårlige nyheter for selskapet. Fordi mange i selskapet ønsker ikke å gå ut i streik. De ønsker å ta vare på kundene våre, sa Werff til pressen etter streiken var et faktum.
– Vi har hatt en av de verste pandemiene i vår levetid, og vi har fått mye penger fra skattebetalerne. Jeg blir skamfull over at dette er måten pilotene velger å tilbakebetale generøsiteten og tålmodigheten som hele landet har hatt de siste årene, la han til.
Dette vil nok føre til store økonomiske tap i SAS.
– Streiken har en negativ effekt på selskapets likviditet og finansielle stilling og denne effekten kan være betydelig dersom streiken blir langvarig, skriver SAS på sine hjemmesider.
Ønsker ikke krangel
– Dette skulle være sommeren som alle hadde sett frem til og gledet seg til å kunne reise igjen. Dette er virkelig dårlige nyheter, sa en tydelig preget SAS-sjef til pressen.
Han snakket også om utfordringen med å finne fremtidige investorer.
– Hvordan skal en streik, i den travleste perioden på de siste to og et halvt årene, hjelpe oss å finne og tiltrekke oss investorer? sa han.
– Jeg ønsker ikke å krangle med min kollegaer. Men dette handler om en streikekultur. Dette er sjette gang pilotene går ut i streik på de siste 12 årene. Hvordan skal vi få investorer inn i selskapet, hvis vi forsetter på denne måten?
SAS-sjefen sier også på SAS sine hjemmesider at de er klare til å gjenoppta meklingen så snart som mulig, og ønsker å komme til en avtale som sikrer selskapet langsiktige konkurranseevne og økonomiske bærekraft
Werff ønsket også å presisere til pressen, at døren er åpen.
– Vi ønsker å sørge for at vi kommer til riktig utfall. Men ja, pilotene har nå valgt å gå ut i streik, avsluttet han.
SAS skriver følgende om det praktiske rundt kanselleringene:
Kunder hvis fly er kansellert, som vi ikke finner et tilsvarende alternativ for, tilbys enten å godta refusjon, eller bestille om billetten på et senere tidspunkt eller selv å ordne alternative reisemåter og søke om kompensasjon fra SAS.