D6D6073-1024x684
FOTO: Privat

– Kun den beste service er god nok for de firebeinte

I over 90 år har Standal dyrehotell vært i drift. De har fokus på å tilrettelegge for hvert enkelt dyr og yte den beste servicen, slik at alle eiere kan slappe av og føle seg trygg på at dyrene har det bra på hotellet. – Vi lever av tillit, det er selve nøkkelordet for oss. Hver eneste dag må vi være på tå hev, og jobbe knallhardt, sier de. Her får du en hyggelig langsak om service, dyr og kjærlighet for faget.

– Det som er spesielt i vår bransje er at vi er en bransje med mye emosjoner. For mange eiere er det betydelig vanskeligere å levere hunden eller katten til oss, enn å levere barna i barnehagen, forteller Jørn Standal som eier Norges eldste dyrehotell: Standal Hunde- og Kattehotell.

Dyrehotellet ble grunnlagt i 1931, av Johan Berner Standal. Han var den første til å drive et moderne hundepensjonat i Norge. Jørn Standal overtok i 1981, og siden den gang har tillit, trivsel, trygghet og tradisjon vært hovedfokus.

– Kundeservice for oss er ikke bare å lytte til kunders behov, men også definere de firebeintes behov i samråd med dyreeier.

Fleksibilitet og individuell oppfølging

– Vi har omsorg, men må også være oppdatert kunnskapsmessig. Over 90% av hundene som innom oss bruker gjerne medisiner eller har spesialfôr. Det er en viktig del av servicen at vi har den faglig kompetansen som setter oss i stand til å følge opp hunder med til dels krevende helsestatus. Vi yter derfor alltid individuell oppfølging og forpleining, forteller Standal.

Jørn Standal med hund. Foto: privat

Dyrehotellet har rundt 20 fagpersoner i nøkkelstaben for å sikre god service.
De har også en egen dyreklinikk, hundefrisør og kan hente og levere på Gardermoen og andre steder 24/7.

Vi jobber hardt for å yte god service. 

– En gang hadde vi en kunde som skulle bo i USA. Da hadde vi hunden hos oss, mens kunden pakket og reiste til Los Angeles. Deretter organiserte vi alt med overfart av hunden, papirer, vaksinasjonsattester – og så sendte vi hunden etter eieren. Så var det motsatt året etter da kunden kom tilbake. Det vil vi i høy grad si er god service, sier Standal.

Standal kan også fortelle at de jobber hardt for å yte god service, fordi dersom du ikke leverer på det du lover så får du omgående tilbakemeldinger og dårlig rating.

Sosiale medier kan ofte være brutalt.

– Det skal veldig lite til. I Norge er terskelen dessverre lav på sosiale medier for å si i fra. Google er et av våre satsningsområder, der har vi fått høy rating.

Og søker man på Google, finner man fort ut at dyrehotellet er populært.
De har oppnådd en score på hele 4,8, av 5 stjerner.Noen av kundene skriver følgende:«Ekstremt bra hundehotell. Her kan hunden din få et dagsspa, gå i «barnehage» eller bo over lengre perioder med valgfrihet ang stell, pleie og boforhold. Hyggelig betjening.»«Profesjonell og god service. Her føler man seg trygg på at hundene blir tatt godt vare på.»

«Kvalitet og service på øverste hylle»

Foto: privat

Sterk kundegruppe

Standal kan også legge til at kundene har hjulpet hotellet opp gjennom tidene.

De kommer fra alle lag, og er en kjøpesterk kundegruppe. Selv om økonomien kan gå opp og ned, så er kundene stabile – og dermed kan hotellet fokusere på god kvalitet og ekstra service.

Katt på hotellet. Foto: privat

– Folk skal vite hvordan dyrene skal ha det under oppholdet, det er minimum av god service, sier Standal.

Det man ønsker, det får man.

– Derfor kan du booket en omvisning av hotellet, og bestille oppdateringer via MMS, video og SMS – slik at du kan få vite hvordan dyret har det hele tiden under oppholdet, mens du sitter der med paraplydrinken på ferie.

Standal setter heller ikke noe grense for servicen de kan yte.

Det man ønsker, det får man.

Foto: privat

– Dersom kunden kommer til oss og sier «min hund skal ha stekt biff hver 3.dag, her er en bag med all biffen», så er det ikke problem. Det er en standing policy at det ikke er noen grense for service, forteller Standal, det er kun et spørsmål om hva man vil koste på dyret.

I tillegg til at man kan få omvisning og oppdateringer, så blir blant annet hundene veid når de kommer inn på hotellet, og de veies hver 4 dag under oppholdet.

Alt logges sammen med oversikten med medisinlister, fôringslister og oversikten over hvem hunden har vært sammen med og hvordan oppholdet har forløpt. Alle avvik og eventuelle tiltak logges kontinuerlig.

Dette for å sikre at alt skal være etter boken.

– Vi skal være 100% sikre på at dyrene får det de skal, sier Standal.

Kartlegging fra A-Å

– Alle våre gjester må booke seg inn via bookingsystemet vårt. Der har vi konstruert spørsmål slik at vi innhenter all informasjon før de kommer. Helsejournal, sosiale ferdigheter, fôringsrutiner, ja, kort fortalt; Vi skal vite like mye om hunden som det eieren gjør, forteller Standal.

Å skreddersy for hvert dyr. 

– Den viktigste delen av jobben vår, er å skreddersy behovet for hver hund. Dersom en hund er asosial med alle, så lufter vi den alene. Fungerer den med en hund med motsatt kjønn kan dette tilpasses, eller den kan få selskap med flere andre om den er sosial. Uansett får de glede av de fantastiske utearealene vi har hvor de kan løpe fritt.

Standal resepsjon. Foto: privat

Behovet for dyrehotellet henger sammen med folk som reiser, og trenger noen til å passe på dyrene. Man kan bestille plass på relativt kort varsel utenom høysesong, men i alle skoleferier er det lange ventelister og man må bestille lang tid i forveien.

Korona var en tøff periode. 

Standal dyrehotell er nært knyttet til reiselivsbransjen, og var derfor en bedrift som ble hardt rammet av koronapandemien med reiserestriksjoner.

– Vi klarte å ta vare på kjernestaben, men måtte ta opp statslån. Det er jo behov for oss når folk skal reise, så det er klart at når alle var hjemme – så var det tøft for oss, sier Standal.

Heldigvis var dyrehotellet robust, etter over 90 år i bransjen.

I kombinasjon med kompensasjonsordning og at de hadde ressurser, klarte de seg gjennom to harde år. De har allerede nå merket at pågangen er tilbake som normalt, og er nå topp forberedt på økt etterspørsel siden mange har anskaffet både hund og katt under pandemien.

Hva er fremtiden for Standal?

– Vi skal ha fokus på å utvide servicedelen. Vi bygger en ny groomingsalong til våre hundefrisører, for vi ser at det er et marked som er i sterk vekst, sier Jørn Standal.

Han kan fortelle om da han var i USA på ferie, og har ofte plukket opp trender derfra. Han har lagt merke til at Norge ofte henger litt bak i trenden, og han kunne se tydelig at fokus på frisør og grooming for hunder ble større.

Standal kan fortelle at oppmerksomheten mot våre firbente venner vokser proporsjonalt med velferden for øvrig i samfunnet.

Glad hund på spa. Foto: privat

– Jeg husker da man hadde den første hjerteoperasjonen på en golden retriever på nittitallet. Da var det en stor debatt i Norge om det var riktig å bruke hjertespesialister på en 14 år gammel retriever. I dag reparerer veterinærene veldig mye. Før var det for eksempel automatisk avlivning ved avrevet korsbånd – nå er operasjon standard prosedyre, sier Standal.

Stor omsorg for firebeinte venner. 

Ved klinikken på dyrehotellet, er dyrehelse og velvære noe de tar på alvor.

– Det er en enorm utvikling! Vi ser at det vokser frem moteforretninger for hunder. Og tannhygiene og helsepleie har også økt fokus. Levestandarden har da også blitt vesentlig bedre de siste 10-20 årene, sier Standal.

– Mange har jo nå like stor omsorg for dyrene, som de har for familiemedlemmer.