Ansatte i JYSK Kirkenes. Fra høyre distriktssjef Jonny Hansen og butikksjef Kristoffer Tuv Pettersen.
Ansatte i JYSK Kirkenes. Fra høyre distriktssjef Jonny Hansen og butikksjef Kristoffer Tuv Pettersen. FOTO: JYSK

Mange ansatte i JYSK ser på arbeidsplassen som et hjem

JYSK utvider med stadig flere butikker, og det ser ikke ut til at de har tenkt til å stoppe med det første. – Våre kolleger er stolte over sin arbeidsplass, og blir ofte lenge i selskapet. Det er viktig for oss å ta vare på våre ansatte, forteller Anette Velten, ansvarlig for kundeservice i JYSK Norge.

Hva er mål og visjon i JYSK?

– Grunnlegger av JYSK er danske Lars Larsen. På dansk assosieres ordet «JYSK» ofte med nøysomhet, grundighet og ærlighet – tre verdier som Larsen selv alltid har identifisert seg med. JYSK står for pålitelighet, og en avtale er alltid en avtale, forteller Fatima Elkadi, kommunikasjonssjef i JYSK.

Har dere noen hjertesaker?

– I JYSK har vi valgt å fokusere på utvalgte samarbeid, og sponser de aktørene som vi har felles verdier med. I utgangspunktet er det Parasporten i Skandinavia vi er hovedsponsor til, ettersom vi vil støtter utøvernes vilje og drivkraft, sier Elkadi.


Fatima Elkadi, kommunikasjonssjef i JYSK. FOTO: JYSK

Elkadi forteller at JYSK tror på inspirasjon gjennom felles opplevelser, gode rollemodeller og motiverende forbilder.

– I år har vi også inngått et nytt samarbeid med UFF, som omhandler gjenbruk. Det er veldig spennende, legger hun til.

Hva er god kundeservice for JYSK?

– Vi har fokus på å overgå kundens forventning, slik at de sitter igjen med en positiv opplevelse. God kundeservice handler for oss om å lytte til kundene våre, samt tilby rådgivning til kundenes konkrete behov i kanalen de kontakter oss i, sier Anette Velten, ansvarlig for kundeservice JYSK Norge.

Anette Velten er Customer Service Manager for JYSK i Norge. Her med en kollega. FOTO: JYSK

Hvordan arbeider dere for å ta vare på de ansatte i JYSK? 

– Vi jobber mye med det interne i JYSK, og for et JYSK som har rom til ALLE. Våre kolleger finnes i 48 land, og vi har snart 106 rundt om i Norge. De fleste føler seg som en del av en stor familie, og blir ofte lenge i selskapet, forteller Velten.

En ting JYSK derfor ønsker å fokusere på, er å være en attraktiv arbeidsplass. 

– Vi arrangerer ofte konkurranser for å gi kolleger noe å strebe etter, og vi ser at dette bidrar til stort engasjement. Jobber du hardt, så når du langt, forklarer Velten.

– Vi har flere karriereprogram, og har sett mange tilfeller der kolleger starter hos JYSK med lite eller ingen retail-erfaring – og får stort lederansvar.

HR sjef, Ole Martin Jortveit, under strategimøte med hans team om årets aktiviteter. FOTO: JYSK

Hva er planene fremover?

– JYSKs store investeringsplan mot 2024 er å åpne 3 butikker årlig, og modernisere sine butikker annenhver uke. Prosjektet har prislapp på en kvart milliard norske kroner, sier kommunikasjonssjef Elkadi.

– I tillegg ser vi stadig på hvordan vi kan forbedre samarbeid med ulike aktører, for å bidra med vårt samfunnsansvar. Vi gleder oss til nye spennende prosjekter sammen med unge parautøvere i verdensklassen.

Hvis dere kort skal oppsummere JYSK?

– Energi, samarbeid, fellesskap, muligheter, glede, morsom arbeidsplass – et hjem. Dette har våre kolleger sagt selv, avslutter Elkadi.

Hvem er JYSK?

JYSK er en internasjonal retailkjede som selger «alt til hjemmet». JYSK er eid av familien bak Lars Larsen Group. Grunnleggeren, Lars Larsen, er kjent i Danmark som landets ledende kjøpmann som alltid har «et godt tilbud».

I dag består JYSK-gruppen av mer enn 2.900 butikker i 49 land over hele verden.

Gruppens årlige omsetning er 4,4 milliarder euro. Veksten er stabil og kontrollert, og staben består av ca 26.500 ansatte.