«Jeg vet ikke om jeg kjenner noen her», sier en av deltakerne forsiktig på konferansen. Men det tar ikke lange stunden før hun sitter og prater med de andre på bordet.
Dette er et sted for å stifte bekjentskaper og få faglig input. Årets tema var «kundeservice i en hybrid verden»
– Vi er mange konkurrenter her i dag, men i dag skal vi være på lag og gjøre hverandre gode, sier konferansier Bård Brænde.
Engasjementet står sterkt
– Husker du februar 2020? spør CEO i Puzzel, Frederic Laziou, ut til publikum, over video fra scenen. Vi har sett store endringer de to siste årene, sier Laziou
Det er et tydelig og gjennomgående tema i årets Get Connected, at koronapandemien har satt sitt preg på kundeservicebransjen.
Det er kjekt å få et innblikk i andres synspunkt og erfaringer
Noen av dem en kunne se på scenen, var blant annet Irene Fauskanger fra Fjordkraft, Thomas Rødseth fra Puzzel, Bjørn Bohne fra Frende Forsikring og Viktoria Passgård fra Indicate me.
De kunne alle fortelle om ulike aspekter rundt den digitale utvikling, den nye hverdagen med hjemmekontor og medarbeideres nye krav.
– Vi har alle forskjellige hverdager, men mye er også likt. Derfor er det veldig kjekt å dele erfaringer, og få andres synspunkt innenfor kundeservice. Vi vil jo alle at kundene skal komme tilbake til oss, sier Helga Hovind, Teamleder på NAF kundesenter.
Stemmene til kundeservicemedarbeidere og ledere runger gjennom lokalene på Sentralen i Oslo, og en merker at engasjementet og ønsket om å lære i hvert fall ikke har blitt borte under pandemien.
Skifte fokus til medarbeiderne
Et av temaene som også går mye igjen under konferansen, er fokuset på medarbeiderne, og hvordan arbeidslivet er i utvikling.
Mette Hopsdal mener at vi må endre fokuset fra å fokusere mest på kunden, til å se på medarbeideren som skal levere varene.
– For fem år siden hadde vi aldri spurt på jobbintervju: «Kan jeg få jobbe mest mulig hjemmefra?». La det være rom for å legge til rette for medarbeiderne, og at man kan fortelle hvordan man har det. Vi må skape psykologisk trygghet, sier hun engasjert fra scenen.
– Snakk sammen! Det er ikke bare hva vi gjør, med hvordan vi gjør det og at vi gjør det sammen.
Det er mange individuelle forskjeller blant medarbeidere i arbeidslivet
Bjørn Bohne fra Frende Forsikring opplevde at han raskt måtte legge til rette for de ansatte under pandemien.
– Det er mange individuelle forskjeller, og vi må derfor ha fokus på medarbeiderne. Vi må prøve å engasjere og involvere de ansatte – og gjøre hverdagen spennende. Det er mange som har det tøft, og det er bedre at en kunderådgiver som ikke er helt pigg, kan få tilpasset arbeidsoppgavene. Vi skal ha det gøy på jobb, sier Bohne fra scenen.
Jo mer man møtes, jo mer lærer man
Folk har reist fra både fjern og nær, og det var mange som synes at dagen var fylt med interessant innhold og motivasjon til videre arbeid.
Tom er en av dem som var begeistret for opplegget.
– Det er veldig bra opplegg, med mange interessante foredrag. Det er kjekt å se at flere ting vi allerede har investert i, blir nevnt her. Det er godt at vi får en bekreftelse på at vi er på riktig sti, forteller Tom Kjuusmoen, Head of Operation i Sergel Norge AS.
Det er kjekt å kunne utvide nettverket
– God kundeservice er viktig fordi det dreier seg om tillit. Vi vil jo alle ha kunden tilbake, legger han til.
Det er tydelig at det er flere som er enig i dette.
– Det er alltid bra å få høre om det grunnleggende. Og det er spennende å høre hvordan andre gjør det, som jobber med kundeservice. Det er også veldig interessant å høre mer om digitale trender, sier Runa Elslande, rådgiver i Nito.
Mohammed Al-Dekany fra SeeYou synes også at det er kjekt til å ha muligheten til å utvide nettverket, og han har fått flere nye bekjentskaper gjennom dagen.
– Det er inspirerende å følge med på, og det er en fin anledning å møte andre i samme bransjen og bli kjent med flere. Jo mer man møtes, jo mer blir man jo minnet på de viktige tingene – og kan implementere dette inn i hverdagen, sier Al-Dekany.
Du kan se flere bilder fra arrangementet i toppen av saken.
På scenen fikk deltakerne foredrag og innspill fra CEO i Puzzel Frederic Laziou, Bjørn Bohne fra Frende Forsikring om «Hvordan beholde og utvikler en god bedriftskultur i en hybrid hverdag», «Derfor er Digital Engagement avgjørende for kontaktsenteret» av Rickard Janz fra Puzzel, «Mennesker kjøper fortsatt fra mennesker – selv i en hybrid verden» av CTO i Puzzel Thomas Rødseth, «Personal is the new professional – kundeservice i det nye arbeidslivet» av Mette Hopsdal fra Fuelbox, «Kundeservice som konkurransefortrinn i en digital tid» med Irene Fauskanger fra Fjordkraft, «Fremtidens kundeservice» av Bjarte Lyssand fra Customertrends og Viktoria Passgård fra Indicate me om «Selvledelse gjennom åpenhet om innsikt i kundeservice».