Tina Wahlroth sammen med kollega Linda Moser fra Kontakta Sverige, der de snakker om Customer Service Week.
Tina Wahlroth sammen med kollega Linda Moser fra Kontakta Sverige, der de snakker om Customer Service Week. FOTO: Skjermbilde fra video på YouTube, Kontakta

Kontakta i Sverige vil løfte kundeservice: – Vi ønsker å være en felles stemme

Kontakta er en bransje- og interesseorganisasjon i Sverige, for foretak som arbeider med kundeservice og salg over telefon. De ønsker å hjelpe sine medlemmer til å skape og utvikle grunnleggende forutsetninger for å drive enda bedre virksomhet i fremtiden.

Kontakta forteller at deres arbeid handler om at den felles stemmen til alle medlemmer blir til én. De jobber med å tilpasse regelverk og lover tilpasset markedet, og representerer næringslivets perspektiv.

— Det handler om at vi er sterke sammen, og at vi kan skape nettverk for å inspirere og heve kompetanse, sier styreleder i Kontakta, Tina Wahlroth.

 Et sterk leder     

— Vi er en uavhengig aktør som engasjerer alle parter i markedet, arrangerer arrangementer og skaper nettverk for å inspirere og heve kompetanse, forteller Wahlroth.

Tina har mye erfaring og kunnskap om telefonsalg og kundeservice. Tinas første steg inn i service-verdenen var på McDonalds på 80-tallet. Deretter gikk hun videre inn i telefonsalg på 90-tallet i Viasat.

Tina Wahlroth, styreleder i Kontakta Sverige. FOTO: Kontakta

Deretter gikk karrieren videre innenfor ledende stillingen innen telefonsalg og kundeservice, og de siste 12 årene har hun fungert som administrerende direktør i Kontakta. I mai 2022 overtok hun rollen som styreleder.

Vi ønsker å heve kompetansen til alle som driver med kundeservice

Kontakta mener at salg og kundeservice er to av de viktigste sakene i næringslivet.

— Vi må ha en felles stemme, slik at vi går i samme retning og blir til ett.

Kontakta står også bak Sverige største arrangement for de som jobber med kundeservice og salg via telefon og digitale kanaler, nemlig Kontaktadagen.

I tillegg har de Guldkontakt, som er Sveriges fremste utmerkelse til organisasjoner og enkeltpersoner som tilbyr profesjonell kundeservice.

Kontakta og Tina har ofte mange webinarer og innlegg, der de snakker med folk i bransjen og gir tips til hvordan man kan forbedre kundeservice Her med temaet «Så skapar man Sveriges bästa kundservice». FOTO: Kontakta, skjermbilde fra video

Videre arbeid i Norden

Kontakta har en unik posisjon i Sverige, og målet er at det etter hvert kan inspirere andre og opprettes samarbeid med andre land – som Norge.

Kontakta tilbyr blant annet også Trygg Kundekontakt, som er et merke for etiske kundekontakter, og KontaktAkademin som gir kurs og bistand for å sikre profesjonalitet og trygg kundekontakt.

De forsøker å samle alt av regelverk, og bistår markedet med å spre kunnskap.

Kontakta er stemmen til medlemmene, og vi belyser temaer som er viktig for dem

— Gjennom påvirkning av politikere, involvering i lovspørsmål, utvikling av forretningsetiske normer og regler, jobber Kontakta for å hjelpe sine medlemmer med å skape og utvikle grunnleggende forutsetninger for å drive enda bedre virksomhet i fremtiden, forteller Wahlroth og Kontakta.

Kontakta forteller at de er stemmen til medlemmene og handler i nærings- og arbeidsmarkedspolitiske spørsmål som kan true ekstern kundekommunikasjon.

— Vi belyser temaer som er viktige for videre utvikling og utvidelse av våre medlemmer, sier Wahlroth.

— En forening er bare like sterk som medlemmene, og jo flere virksomheter vi representerer, jo større vekt har våre meninger, legger hun avslutningsvis til.