Kontakta forteller at deres arbeid handler om at den felles stemmen til alle medlemmer blir til én. De jobber med å tilpasse regelverk og lover tilpasset markedet, og representerer næringslivets perspektiv.
— Det handler om at vi er sterke sammen, og at vi kan skape nettverk for å inspirere og heve kompetanse, sier styreleder i Kontakta, Tina Wahlroth.
Et sterk leder
— Vi er en uavhengig aktør som engasjerer alle parter i markedet, arrangerer arrangementer og skaper nettverk for å inspirere og heve kompetanse, forteller Wahlroth.
Tina har mye erfaring og kunnskap om telefonsalg og kundeservice. Tinas første steg inn i service-verdenen var på McDonalds på 80-tallet. Deretter gikk hun videre inn i telefonsalg på 90-tallet i Viasat.
Deretter gikk karrieren videre innenfor ledende stillingen innen telefonsalg og kundeservice, og de siste 12 årene har hun fungert som administrerende direktør i Kontakta. I mai 2022 overtok hun rollen som styreleder.
Vi ønsker å heve kompetansen til alle som driver med kundeservice
Kontakta mener at salg og kundeservice er to av de viktigste sakene i næringslivet.
— Vi må ha en felles stemme, slik at vi går i samme retning og blir til ett.
Kontakta står også bak Sverige største arrangement for de som jobber med kundeservice og salg via telefon og digitale kanaler, nemlig Kontaktadagen.
I tillegg har de Guldkontakt, som er Sveriges fremste utmerkelse til organisasjoner og enkeltpersoner som tilbyr profesjonell kundeservice.
Videre arbeid i Norden
Kontakta har en unik posisjon i Sverige, og målet er at det etter hvert kan inspirere andre og opprettes samarbeid med andre land – som Norge.
Kontakta tilbyr blant annet også Trygg Kundekontakt, som er et merke for etiske kundekontakter, og KontaktAkademin som gir kurs og bistand for å sikre profesjonalitet og trygg kundekontakt.
De forsøker å samle alt av regelverk, og bistår markedet med å spre kunnskap.
Kontakta er stemmen til medlemmene, og vi belyser temaer som er viktig for dem
— Gjennom påvirkning av politikere, involvering i lovspørsmål, utvikling av forretningsetiske normer og regler, jobber Kontakta for å hjelpe sine medlemmer med å skape og utvikle grunnleggende forutsetninger for å drive enda bedre virksomhet i fremtiden, forteller Wahlroth og Kontakta.
Kontakta forteller at de er stemmen til medlemmene og handler i nærings- og arbeidsmarkedspolitiske spørsmål som kan true ekstern kundekommunikasjon.
— Vi belyser temaer som er viktige for videre utvikling og utvidelse av våre medlemmer, sier Wahlroth.
— En forening er bare like sterk som medlemmene, og jo flere virksomheter vi representerer, jo større vekt har våre meninger, legger hun avslutningsvis til.