5-minuttstesten (1)
FOTO: Shutterstock

En antydning til lovende start på 2023

Julepynten har gått i boden, januar-mørket har satt seg og støvet er børstet av telefonen: det er klart for nye runder av Kundeserviceavisens 5-minuttstest i 2023. I løpet av året vil vi gjennomføre noen vanlige runder med noen av de største kundesentrene i Norge, i tillegg til å ha noen dueller, få flere selskaper på listen og teste ut ventetid på flere måter. Så hva er status så langt i 2023? Det er fortsatt en lang vei å gå for mange, for halvparten av bedriftene lar kundene vente i mer enn 5 minutter. Kan vi likevel se en antydning til lovende utvikling?

I den første ringetesten i 2023 var disse selskapene med på listen: DNB, Nordea, SR Bank, Gjensidige, IF, Tryg, Telenor Te-We, Telenor Mobil, Telia Mobil, Telia TV, Ice, Fjordkraft, Norgesenergi, Fortum, Vipps, Sbanken, SAS, Norwegian og Vy.

Premisset i testen er å sjekke hvem som tar telefonen innen fem minutter.

Vi starter klokken fra vi trykker på den grønne knappen og den automatiske stemmen sier «velkommen til …», og vi stopper klokken når vi får svar — eller hvis klokken bikker fem minutter.

Klar – ferdig – gå!

Det er noen som estimerer 46 minutter ventetid, 14 minutter, 10 minutter og noen har ikke estimert ventetid eller plass i køen.

Det er fortsatt varierende hvordan kundesentrene velger å la kunden vente. Noen velger fengende musikk som gjør ventetiden litt kjekkere, mens noen lar stillheten råde.

I en litt uhøytidelig kåring vinner Tryg for beste ventemusikk!

Noe annet som utpeker seg, er de som oppdaterer den automatiske telefonstemmen i situasjoner der de vet at det er stor pågang på grunn av en plutselig hendelse eller noe som skaper trøbbel, og at de derfor beklager overfor kunden om det inntrufne.

Dette kan bidra til å skape en økt forståelse for økt ventetid.

FOTO: Johnny Briggs, Pexels

Noe som ikke er så kjekt, er når en får beskjed at det er ingen ledige kundekonsulenter. Da står en der med skjegget i postkassen, og vet ikke om man bare skal stå i det eller legge på.

NRK Dagsrevyen snakket i et innslag 5.januar om digitalt utenforskap, der hele 4 av 10 nordmenn sliter med digitale tjenester i hverdagen.

For mange er kanskje telefonen eneste måte å klare å kontakte et selskap.

Da hjelper det ikke så mye å henvise til innlogging på Min Side, be kunden om å gå inn på hjemmesiden eller finne svar på Q&A. Telefonen bør vel fortsatt være en grei måte å kontakte et selskap på?

Målinger (fra KSIndeks) viser at cirka halvparten av kundene fremdeles foretrekker telefonen som viktigste kanal.

Så, over til resultatene fra testen.

Det blir en imponerende delt seier mellom tre av selskapene; nærmere bestemt Fortum, Vipps og Sbanken.

Her var det så tett i toppen, at vi nesten ikke kan skille dem.

De klarte alle å ta telefonen rett over det hadde gått 30 sekunder: 33 sekunder, 31 sekunder og 35 sekunder.

Dette er meget raskt, og de leverte her et resultat som utkonkurrerer de fleste.

Det var andre som også gjorde det relativt bra. To av selskapene tok telefonen rundt ett minutt, og andre like over et og et halvt minutt. Dette er også nokså gode resultater. 90 sekunder er godkjent, men da begynner også mange å bli utålmodige.

FOTO: Ron Lach, Pexels

Totalt hadde åtte av 19 ventetid over fem minutter. Det er på den ene siden den beste fordelingen i løpet av testene vi har gjort, men det betyr samtidig på den andre siden at det er rundt halvparten som lar kundene vente lenge i telefonen.

Ser vi på gjennomsnittstiden av de vi ringte til, så lander vi på 179 sekunder – nærmere tre minutter.

Selv om det er den korteste totaltiden i 5-minuttstestene så langt, så hadde det enda kjekkere å se og følge med på at tallet bare kryper nedover og nedover fremover.

Kanskje 2023 blir året for kortere ventetid? Der telefonen kan bli en rask måte å få tak i kundesenteret sitt?

Det er jo lov å håpe!

Det lover i hvert fall bra så langt for noen.

Nytt år, og nye muligheter.