Tria Marie Landmark, rådgiver på Giverkontakt i UNICEF.
Tria Marie Landmark, rådgiver på Giverkontakt i UNICEF. FOTO: UNICEF

UNICEF om jordskjelvene i Tyrkia og Syria: – Giverne gir inspirasjon til å stå på

Kraftige jordskjelv som rammet både Tyrkia og Syria førte til at opp mot 36 000 mennesker til nå skal ha mistet livet. Landene trenger sårt hjelp, og noen av dem som jobber for å få givere fra Norge er UNICEF. Kundeserviceavisen har tatt en prat med dem for å høre hvordan pågangen har vært den siste tiden.

6.februar, klokken 02:17 norsk tid, kunne NORSARs seismiske stasjoner fortelle om signaler fra et kraftig jordskjelv i den sørlige delen av Tyrkia.

Senere på dagen, klokken 11:24, traff et nytt jordskjelv. Behov for nødhjelp var plutselig livsviktig for Tyrkia og Syria.

– Ingenting er for lite og hvert eneste bidrag nytter, sier Tria Marie Landmark, rådgiver på Giverkontakt i UNICEF.

Kunne dere sagt noe om pågangen hos dere nå?

– Vi har større pågang enn vanlig, men samtidig er det ikke like stort trykk som Ukraina. Denne krisen har ikke vart så lenge enda, men vi har definitivt fått flere henvendelser siden mandag, forteller Landmark.

Det er rørende hvor raske og villige folk er til å bidra når katastrofer skjer

Er det en synlig økning i folk som kontakter dere?

– Vi har fått en økning i henvendelser om å støtte jordskjelvofrene, og de kommer fra forskjellige folk — alt fra skoleklasser til pensjonister, sier Landmark.

– Vi er tilgengelige via e-post, telefon og sosiale medier. I tillegg legger vi ut informasjon og oppdateringer på nettsiden vår, legger hun til.

Ser dere en økning i antall donasjoner/hjelp fra folk?

– Vi har absolutt sett en økning i donasjoner. Det er utrolig rørende hvor raske og villige folk er til å bidra når sånne katastrofer skjer.

Hvordan er det for ansatte på kontoret å arbeide under en slik krise? Hvordan holder dere oppe arbeidsmoralen?

– Jeg merker et veldig høyt tempo. I slike situasjoner må vi ta raske, men gjennomtenkte beslutninger. Jeg er såpass ny i UNICEF, så dette er første gangen jeg opplever en nødsituasjon på kontoret. Jeg blir både imponert og inspirert av å se mine fine kollegaer levere på kort varsel og under så stort press — parallelt med det vanlige arbeidet vi må fortsette å holde på med, forteller Landmark entusiastisk.

Kanskje deres kjære vil sette pris på en donasjon til jordskjelvofrene istedenfor blomster?

– Samtidig er det også utrolig rørende hvor mye engasjement vi har fått fra giverne våre! Alt vi gjør er ikke mulig uten dem, og de gir oss konstant inspirasjon til å stå på og jobbe så godt vi kan.

Hva er deres viktigste visjon og mål, spesielt nå?

– Det er å alltid jobbe for å nå hvert barn i tide. Barn er utrolig sårbare i slike situasjoner, og akkurat nå er det viktigst å tilby livsviktig hjelp til så mange barn som mulig, sier Landmark.

Hva kan folk der hjemme gjøre for å hjelpe?

– Bidra med det du kan! Ingenting er for lite og hvert eneste bidrag nytter. Din hjelp kan redde liv. Det var jo morsdag, og så er det Valentines snart. Kanskje deres kjære vil sette pris på en donasjon til jordskjelvofrene istedenfor blomster? avslutter Landmark og UNICEF.