– Mandag 6. mars var det stor markering for alle ansatte. På Jonsvoll i Bergen stilte alle ansatte i pentøy, og flere hadde til og med bunad. Det var både pølser, kake og musikk — ja, alt som hører en skikkelig bursdagsfest til, forteller Østerbø fra Sparebanken Vest.
– I våre 35 kontor rundt på Vestlandet har det også blitt feiret stort, og flere kunder har fått servert kake.
En enorm utvikling
I starten var den nye sparebanken kun åpen for publikum to timer hver mandag, fra klokken tre til fem om ettermiddagen i et rom i Rådstuen.
Funksjonærer dro på hjemmebesøk til kunder som bodde langt fra Bergen sentrum, og sparebøsser var i flittig bruk.
Hva vil dere si har forandret seg mest på 200 år?
– 200 år er lang tid og det er selvsagt mye som har forandret seg. Det som jeg tror har endret seg mest er hvordan kundene bruker banken. For å si det litt enkelt har vi gått fra kontanter og sjekkhefte, til mobilbank og Vipps, sier Østerbø.
– Jeg vil tro at god kundeopplevelse var like viktig i 1823 som i dag, men den store forskjellen er at kundene bruker flere kanaler i dag, som vi må tilpasse oss.
Bank i medgang og motgang
Hvordan har dere klart å holde på kunder i 200 år?
– Vi er svært opptatt av å beholde kundene våre, og vår innstilling er at vi ikke har en eneste kunde å miste. For å sette dette i system, og sikre at vi leverer topp kundeservice i alle kanaler, har vi laget et sett av felles signaturopplevelser som skal kjennetegne kundens opplevelse med banken, forklarer Østerbø.
Hun trekker frem at det er viktig å vise at du bryr deg, fortelle til kundene hva de kan forvente, gjøre det enkelt, oppdatere kunden underveis, gi tydelige råd og holde det du lover.
– God rådgivning for kunden i alle livsfaser er like viktig i dag som for 200 år siden.
Hva kan dere gjøre bedre, for å holde ut i 200 år til?
– For at vi skal overleve de neste 200 årene er det viktig at vi fortsetter å ta vare på kundene våre, og tilpasser oss kundens behov. Vi skal fortsette å være en bank for kunden i både medgang og motgang, forklarer Østerbø.
– Stolthet over arbeidsplassen
Hvordan jobber dere for å ha et godt arbeidsmiljø?
– Vi er svært opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø i Sparebanken Vest, dette betyr at det skal være både faglig og sosialt utviklende å jobbe her. Sparebanken Vest skal være et trygt og godt sted å jobbe, sier Østerbø.
Østerbø forteller videre at de har en rekke sosiale aktiviteter som alle ansatte kan delta på, som padel-trening, turgruppe, fotball-lag og lignende aktiviteter.
– I tillegg har vi vårt eget Jonsvoll Akademi for oss som jobber på Jonsvoll, der vi får faglig påfyll gjennom året med spennende foredrag. Vi er også blitt skikkelig god på å feire gode resultater, med både kaker og mer.
Skal dere feire noe mer videre?
– 200 års-jubileet skal feires gjennom hele året. Det er satt av midler til å forsterke lokale arrangementer og festivaler rundt om på Vestlandet. Det blir blant annet en fest for alle ansatte i juni, der vi virkelig skal feire og kjenne på stoltheten over at vi har en arbeidsplass med så lange tradisjoner, sier Østerbø avslutningsvis til Kundeserviceavisen.