KIWI opplever flere kunder, og større tilfredshet, etter at de droppet prishoppet.
KIWI opplever flere kunder, og større tilfredshet, etter at de droppet prishoppet. FOTO: © Simen Falck Evensen

KIWI har opplevd stor kundevekst: – Vi må yte før vi kan nyte

VG meldte i mars at KIWI kunne nyte tidenes kundevekst, etter at kjeden valgte å ikke sette opp prisene. – Vi vil jobbe for å holde prisene så lave som mulig, og kommer aldri til å øke priser mer enn nødvendig. Samtidig skal vi sørge for trygge arbeidsplasser for våre medarbeidere, forteller kommunikasjonssjef i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin.

– 1. februar fikk vi kraftige prisøkninger fra leverandørene, og alle forventet at prisene skulle opp i hele markedet. Mens lavpriskonkurrentene økte prisene med rundt 10 prosent over natten, valgte vi i KIWI å holde igjen prisene, forteller Arvin til Kundeserviceavisen.

Hun legger til at dette uten tvil er det dyreste og største de noen gang har gjort.

– Fantastisk respons

VG kunne fortelle at vinneren blant lavprisbutikkene var KIWI, med en økt markedsandel på 2,3 prosent i februar. Extra økte 0,3 og Rema gikk tilbake 0,3.

Stemmer det at dere har opplevd en stor kundevekst i det siste?

– I februar hadde vi 2,1 millioner flere handler enn i februar året før. Det er mer enn vi hadde drømt om! Mange butikker har hatt rekordomsetninger de siste ukene, sier Arvin.

Kommunikasjonssjef i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin. FOTO: KIWI

Hun forteller at det har vært en god respons, både fra medarbeiderne og kunder.

– Mange av medarbeiderne sier de er stolte, og kundene gir fantastiske tilbakemeldinger. Vi har låst prisene på 245 varer. Prisene kan kun gå ned, ikke opp, helt frem til mai. Mange kunder setter pris på tryggheten det gir, legger Arvin til.

Hvordan jobber dere med kundeservice og å ta vare på kundene?

– Hos oss er det kunden som er sjefen, og vi er opptatt av å se alle kundene våre. KIWI har i mange år hatt den sterkeste merkevaren i dagligvarebransjen, og det er takket være våre fantastiske medarbeidere, forklarer Arvin.

Kunder på KIWI-butikk. FOTO: © Simen Falck Evensen

Viktig med trygge arbeidsplasser

Hva gjør dere for å ha et godt arbeidsmiljø?

– Vi har 13.600 medarbeidere, og vi har en veldig sterk bedriftskultur. I KIWI er det store karrieremuligheter, så lenge du viser innsats og gode holdninger. Vi har en egen skole, KIWIskolen, som både underviser digitalt og fysisk. Skolen ligger ved siden av KIWIs servicekontor, og hit kommer tusen medarbeidere hvert eneste år for faglig påfyll, forteller Arvin.

Hun forteller også at de har et eget traineeprogram for fremtidige butikksjefer, som kan gi fagbrev.

Ansatte i en av KIWIs butikker. FOTO: © Simen Falck Evensen

– Og så skal vi selvsagt ha det gøy sammen, både på og utenfor jobb. Men det er viktig at vi yter før vi nyter, understreker hun med et smil.

Hva er planene videre for KIWI?

– KIWI skal vokse videre, gjennom fornøyde kunder og medarbeidere. Vi er og skal fortsatt være den billigste dagligvarekjeden i Norge. Vi vil jobbe for å holde prisene så lave som mulig, og kommer aldri til å øke priser mer enn nødvendig, sier Arvin.

– Samtidig skal vi selvsagt sørge for trygge arbeidsplasser for våre medarbeidere, legger hun til avslutningsvis.