choong-deng-xiang-ILyeoImR8Uk-unsplash
FOTO: Unsplash

– Virksomheter som ikke tar ChatGPT i bruk trues av de som gjør det

ChatGPT: En disrupsjon i emning. ChatGPT vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar teknologien i bruk vil bli truet av de som tar den i bruk, mener Tor Wallin Andreassen.

Innlegget er skrevet av Tor Wallin Andreassen. Andreassen er professor ved Institutt for strategi og ledelse og forsker ved senteret Digital Innovation for Growth, NHH.

Tor Wallin Andreassen. FOTO: ODD MEHUS


Virksomheter opplever ofte eksterne sjokk som pandemi, krig eller teknologi, og det tar tid
før ledere skjønner hvordan de skal tilpasse seg. ChatGPT-sjokket som vi nå står overfor vil
true veletablerte selskapers eksistens i mange bransjer.

OpenAI lanserte en AI-basert tekstgenerator, ChatGPT, den 30. november 2022. Bare tre måneder etter lansering hadde den mer enn 100 millioner brukere og omtrent 13 millioner daglige brukere.

Dette er sammenlignet med Instagram, som tok nesten ett år å nå 10 millioner brukere.

Mobilindustrien ville avvente situasjonen da Apple lanserte iPhone i 2007, og selskaper som Ericsson, Sony, LG, BlackBerry, HTC, Motorola og Nokia forsvant fra markedet

Bruken og spredningen av ChatGPT vil trolig true eksistensen til virksomheter i etablerte
markeder som skyløsninger, digital markedsføring og netthandel. Da vil selv selskaper som
Google, Amazon og Microsoft være truet.

Google har allerede satt krisestab av frykt for å miste USD 160 milliarder i reklame- og søkeinntekter.

Microsoft har investert USD 10 milliarder i OpenAI og inngått en avtale om bruk av ChatGPT i søkemotoren Bing. Via Copilot-funksjonen blir dette en del av Word, Excel og PowerPoint, noe som gir store produktivitetsgevinster i bedriftsmarkedet.

Amazon har vi ikke hørt fra — ennå.

Andre virksomheter vil adoptere teknologien og bake den inn i markedstilbudet for å bli mer attraktive i markedet. Tenk kundedialog og kundeservice.

I dag er det viktigere enn noensinne å ta ChatGPT-teknologiskiftet på alvor

En McKinsey-analyse viser at teknologien vil styrke verdiforslaget og øke driftsresultatet i beklednings-, mote- og luksussektorene med mellom 150 og 275 milliarder dollar.

Disrupsjonsprosessen, som er begynnelsen på slutten for virksomheter, oppstår når vellykkede virksomheter mislykkes fordi de fortsetter å ta de valgene som drev deres tidligere suksess.

Dette skjer ofte på grunn av kompleksiteten i å endre forretningsmodellen og organisasjonen som har spesialisert seg på effektiv produksjon og levering av dagens løsninger, usikkerhet om hvilken teknologi som vil slå igjennom og kostnader som oppstår når nye løsninger «stjeler» inntekter fra de gamle løsningene.

Teknologien kan anvendes av alle over alt

I dag er det viktigere enn noensinne å ta ChatGPT-teknologiskiftet på alvor.

Mobilindustrien ville avvente situasjonen da Apple lanserte iPhone i 2007, og selskaper som Ericsson, Sony, LG, BlackBerry, HTC, Motorola og Nokia forsvant fra markedet.

Det vi må huske er at ChatGPT, i motsetning til iPhone, ikke er avgrenset til en bransje. Teknologien kan anvendes av alle over alt.

Prediksjonen er klar: ChatGPT vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar
teknologien i bruk vil langt på vei bli erstattet av de som gjør det.

Teksten er redigert ved hjelp av ChatGPT