Specsavers er et familieeid selskap, som er bygget på ideen om å lage kvalitetsbriller som alle skal ha råd til.
Kundeserviceavisen har fått tatt en prat med administrerende direktør Nina Kleppe for å høre mer om hvordan hun ønsker å jobbe med god kundeservice, i et selskap i vekst.
– Om medarbeiderne våre har det bra på jobb, så tror jeg at kundene også får en god opplevelse når de kommer til oss, sier Kleppe.
– En lidenskap vi alle deler
– Det å strekke seg litt ekstra for å innfri kundens behov og å overgå forventningene som kundene har til oss, er god kundeservice for oss. Det at vi oppleves som ekte og troverdig i all kundekommunikasjon, er svært viktig, sier Kleppe.
– Det som skjer i butikk må henge godt sammen med den digitale opplevelsen også. Å skape kundeopplevelser i verdensklasse krever mye av oss, legger hun til.
Vi har som mantra at kunden er vår øverste sjef
Kleppe forteller at alle i Specsavers står opp hver eneste dag med en klar målsetting om å utgjøre en positiv forskjell i folks liv gjennom bedre syn og god øyehelse.
– Det er en lidenskap vi alle deler. Vi er kåret til en av Norges beste arbeidsplasser og jobber mye med å bygge en sunn og god internkultur. Om medarbeiderne våre har det bra på jobb, så tror jeg at kundene også får en god opplevelse når de kommer til oss, sier hun.
– Vi scorer høyt på lojalitetsskalaen og det tror jeg er fordi vi alltid setter kunden i sentrum for alt vi gjør, og har som mantra at kunden er vår øverste sjef.
Best på bærekraft
– Dagene går i et raskt tempo og jeg blir imponert over alle våre dyktige medarbeidere, enten de sørger for kursing og videreutvikling av folkene sine, effektive markedskampanjer eller oppdager øyesykdom hos kunder, som ellers kunne blitt blinde, sier Kleppe.
Kleppe vokste opp i et butikkmiljø, der hennes mor drev en bensinstasjon, og Kleppe har også tidligere drevet flere Narvesen-kiosker.
Jeg kjenner godt til utfordringene og mulighetene som finnes når man driver egen butikk
– Så jeg kjenner godt til utfordringene og mulighetene som finnes når man driver egen butikk, og ønsker å bidra til at vi blir enda mer kundeorientert, sier hun.
Specsavers ble i år også kåret av kundene til å være best på bærekraft blant optikerkjedene, på Norsk Bærekraftbarometer
– Denne anerkjennelsen fra kundene gir ekstra my motivasjon til å fortsette jobben med å skape en fremtidsrettet og bærekraftig bedrift, sier Kleppe.
En positiv forskjell
Kleppe forteller videre at Specsavers har et stort fokus på trivsel og utvikling på arbeidsplassen, og jobber aktivt for å skape en varm, raus og mangfoldig kultur.
– Vi mener at alle medarbeidere er like viktig, og det skal være gøy og lærerikt å gå på jobb i Specsavers. Vi legger til rette for at butikkene og servicekontoret (som yter support til franchisetakerne) kan feire gode resultater, og vi heier frem en kultur der vi fremsnakker hverandre – gjerne på vår felles intranettapp, sier hun.
Faglig fokus gir også trivsel, så alle får muligheten til å holde seg faglig oppdatert
– Faglig fokus gir også trivsel, så alle får muligheten til å holde seg faglig oppdatert. Vi tror på kraften i felles innsats og da må skape forståelse for at hver enkelt medarbeider utgjør en viktig brikke i helheten.
Videre forklarer Kleppe at de er opptatt av sosial bærekraft. Samarbeidet med Asker Produkt, som hun forteller handler om skape meningsfulle arbeidsplasser for mennesker som ellers kunne ha falt utenfor arbeidslivet, mener hun er et godt eksempel på dette.
– Sammen utgjør vi en positiv forskjell, fastslår Nina Kleppe avslutningsvis.