Seks hindre for en fullført handel
BCG og Shopify har nylig publisert en dybdeanalyse av e-handelsbransjen med tittelen Leading Online Shoppers to the Finish Line. Rapporten peker på seks mulige årsaker til at kundene ikke fullfører handelen.
#1. Hvor du hørte om butikken
Organiske kanaler som jungeltelegrafen eller anbefalinger på sosiale medier er betydelig mer effektive enn betalte kanaler i total konverteringsfrekvens, spesielt for mindre butikker, ifølge rapporten.
#2. Antall varer du handler
Handlevogner som inneholder mer enn fem varer har en tendens til å gi høyere konvertering. Konverteringsraten kan øke med så mye som 63 % når en kunde som i utgangspunktet bare legger en eller to enheter i handlekurven fortsetter å handle og ender opp med mer enn ti varer.
#3. Minst mulig punching av data
Forbrukere forventer en rask og enkel betalingsopplevelse. Automatisk eller forhåndsutfylt informasjon (som leveringsadresse eller kredittkortinformasjon) øker konverteringsfrekvensen. Ifølge studien aktiverer 99 % av butikkene autofyll når det er tilgjengelig. Med andre ord: må du selv legge inn denne informasjonen, er det slett ikke sjelden at du lar det hele være. Lyder det kjent?
#4. Betalingsløsning
Bruk av betalingsmetoder som Meta Pay, Amazon Pay, PayPal, Shop Pay, Apple Pay og Google Pay økte konverteringene, spesielt i Nord-Amerika, dramatisk. Selv om Vipps ikke inngår i rapporten, er det naturlig å tro at det er med på å påvirke konverteringene her til lands.
#5. Brukervennlig nettside
Nettsteder med front-end-tilpasning – et brukervennlig grensesnitt, åpenbar vei til spesifikke produkter og en tiltalende og ryddig produktside – oppnår høyere konverteringsfrekvenser enn de med kun back-end-tilpasning. Vi setter samtidig stor pris på å bli belønnet for vår lojalitet; Analysen fant at butikker med gjennomsnittlig ordreverdi under $200 ser en økning på 4 % til 6 % på konverteringsfrekvensen ved å ta i bruk et lojalitetsprogram.
#6. Det må gå kjapt
Vi liker ikke å stå i kø og vil at det skal gå raskt å få betalt. Konverteringsfrekvensen øker betraktelig hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder.
En milliard datapunkter
I arbeidet med rapporten analyserte Shopify og BCG hele 1 milliard datapunkter på over 220 000 e-handelsnettsteder.
– Det var viktig for oss å gjennomføre en grundig undersøkelse av hvordan butikkeier kan optimalisere opplevelsen, integrasjonene og tilpasningene de gjør. Konvertering er kjernen i e-handel, og er sentrum for alt vi gjør i Shopify, avslutter Harley Finkelstein, CEO i Shopify.