Små endringer i kjøpsopplevelsen kan gjøre nettsurfere til netthandlere, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner i BCG.
Små endringer i kjøpsopplevelsen kan gjøre nettsurfere til netthandlere, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner i BCG.

Har du fylt opp netthandlekurven, men ikke fullført kjøpet? Du er ikke alene.

Covid-19 tvang handel av alle slag over til digitale plattformer, og netthandel er i dag fortsatt godt over nivåene før pandemien. For butikkeiere er konverteringsfrekvensen – hvor mange kunder som begynner på sin digitale handlereise som også fullfører kjøpet – selvfølgelig avgjørende. En ny rapport fra Shopify og BCG gir oss flere pekepinner på hvorfor vi ofte forlater kurven uten å fullføre handelen.

Seks hindre for en fullført handel 

BCG og Shopify har nylig publisert en dybdeanalyse av e-handelsbransjen med tittelen Leading Online Shoppers to the Finish Line. Rapporten peker på seks mulige årsaker til at kundene ikke fullfører handelen.

#1. Hvor du hørte om butikken 

Organiske kanaler som jungeltelegrafen eller anbefalinger på sosiale medier er betydelig mer effektive enn betalte kanaler i total konverteringsfrekvens, spesielt for mindre butikker, ifølge rapporten.

Hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder øker konverteringsfrekvensen betraktelig, viser en ny analyse fra BCG.

#2. Antall varer du handler 

Handlevogner som inneholder mer enn fem varer har en tendens til å gi høyere konvertering. Konverteringsraten kan øke med så mye som 63 % når en kunde som i utgangspunktet bare legger en eller to enheter i handlekurven fortsetter å handle og ender opp med mer enn ti varer.

#3. Minst mulig punching av data 

Forbrukere forventer en rask og enkel betalingsopplevelse.  Automatisk eller forhåndsutfylt informasjon (som leveringsadresse eller kredittkortinformasjon) øker konverteringsfrekvensen. Ifølge studien aktiverer 99 % av butikkene autofyll når det er tilgjengelig. Med andre ord: må du selv legge inn denne informasjonen, er det slett ikke sjelden at du lar det hele være. Lyder det kjent?

Små endringer i kjøpsopplevelsen kan gjøre nettsurfere til netthandlere.

#4. Betalingsløsning

Bruk av betalingsmetoder som Meta Pay, Amazon Pay, PayPal, Shop Pay, Apple Pay og Google Pay økte konverteringene, spesielt i Nord-Amerika, dramatisk. Selv om Vipps ikke inngår i rapporten, er det naturlig å tro at det er med på å påvirke konverteringene her til lands.

#5. Brukervennlig nettside 

Nettsteder med front-end-tilpasning – et brukervennlig grensesnitt, åpenbar vei til spesifikke produkter og en tiltalende og ryddig produktside – oppnår høyere konverteringsfrekvenser enn de med kun back-end-tilpasning. Vi setter samtidig stor pris på å bli belønnet for vår lojalitet; Analysen fant at butikker med gjennomsnittlig ordreverdi under $200 ser en økning på 4 % til 6 % på konverteringsfrekvensen ved å ta i bruk et lojalitetsprogram.

#6. Det må gå kjapt 

Vi liker ikke å stå i kø og vil at det skal gå raskt å få betalt. Konverteringsfrekvensen øker betraktelig hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder.

En milliard datapunkter 

I arbeidet med rapporten analyserte Shopify og BCG hele 1 milliard datapunkter på over 220 000 e-handelsnettsteder.

– Det var viktig for oss å gjennomføre en grundig undersøkelse av hvordan butikkeier kan optimalisere opplevelsen, integrasjonene og tilpasningene de gjør. Konvertering er kjernen i e-handel, og er sentrum for alt vi gjør i Shopify, avslutter Harley Finkelstein, CEO i Shopify.