Butikkekspert
Gøril H. Florvaag, skaper av Butikkutvikler.no.
Butikkekspert Gøril H. Florvaag, skaper av Butikkutvikler.no. FOTO: Fotogaf Susanne Holen

— Løft blikket, og vær stolt av yrket ditt

— Det aller viktigste for å drive god butikk i dag er at man er endringsvillig og har kunden i fokus, forteller Gøril H. Florvaag, butikkekspert i Butikkutvikler.no.

Driver av Butikkutvikler.no, Gøril H. Florvaag, elsker å hjelpe butikkdrivere til å få drømmen sin realisert.

– Jeg jobber med selvstendige butikker over hele Norge, med rådgivning, konseptutvikling, visual merchandising, butikkommunikasjon, butikkmarkedsføring, tilrettelegging, planlegging og struktur, forteller Florvaag.

Lidenskap for butikk-yrket

– Jeg er opprinnelig fra Oslo, men har bodd over halve livet på Jæren. Butikkutvikler.no AS er et lite firma med et stort engasjement for de små butikkene, forteller Florvaag.

Florvaag omtales som en jordnær rådgiver med stor praktisk forståelse for de forskjellige aspektene av butikkdrift.

– Jeg brenner for butikk-yrket og de unike butikkene, som er så viktige i sitt lokalmiljø. Butikkutvikling er stedsutvikling og stedsutvikling er butikkutvikling! sier Florvaag engasjert.

Jeg har drevet både egen og andres butikk, både i og utenfor kjede

– Min bakgrunn er nokså allsidig; jeg har formell utdannelse fra Høgskulen for grønn utvikling, hvor jeg har studert endringskunnskap og nyskaping. Jeg er også utdannet stylist/visual merchandiser og dekoratør fra Danmarks ledende dekoratørskole.

I tillegg har Florvaag drevet både egen og andres butikk, drevet gründernettverk, arrangert litteraturfestivaler og hatt ulike styreverv.

Gøril Florvaag ønsker å fokusere like mye på egen kundeservice, og forsøker alltid å SE kunden, og møte forberedt. FOTO: Susanne Holen

Sosiale medier er viktig

– Det er takket være sosiale medier at jeg får oppdrag! Gjennom mange år har jeg delt tips, råd og inspirasjon via sosiale medier, og via butikkfagbloggen jeg skriver. Jeg driver ikke med oppsøkende salg, kundene må velge meg, forteller Florvaag.

– Etter hvert har jeg også fått et godt rykte, så en hel del henvendelser får jeg basert på gode kundereferanser. Jeg strekker meg ekstremt langt for mine kunder.

Jeg møter forberedt, og legger stor stolthet i jobben min

Hun har erfart at hun må dele av seg selv i sosiale medier, slik at kunden får vite hvem hun er og hvordan hun jobber.

– Min form for kundeservice er at jeg virkelig SER kunden. Jeg møter forberedt og jeg har stor innsikt i utfordringene de står i. Dette er noe jeg legger stor stolthet i; jeg går alltid på kurs, studier og ekstremt opptatt av å være butikkfaglig oppdatert, forklarer Florvaag.

– Jeg har en online medlemsportal for butikkdrivere, og der får nye medlemmer alltid en personlig videohilsen fra meg, noe de setter stor pris på.

Løft blikket!

– Det aller viktigste for å drive god butikk i dag er at man er endringsvillig og har kunden i fokus. Mange butikkdrivere er nok litt for tilbakelente og ikke nok ‘på hugget’. Man kan ikke leve på tidligere tiders suksess, for kunden har andre, og større forventninger i dag.

Det varmer hjertet mitt når butikkdriverne sier at jeg virkelig har sett dem

– Et av prosjektene jeg har jobbet med denne høsten er Destinasjonsbutikken Fabiola i Meløy kommune på Helgelandskysten. Der har jeg blant annet bistått med konseptutvikling, strategi, fargevalg, profil, innredning, og markedsføring, og det varmer mitt hjerte når butikkdriveren sier at jeg virkelig har sett henne, og hjulpet henne få butikken til å fremstå slik som hun har drømt om.

Noen tips på tampen:

– Løft blikket! Ikke bare for å se kunden, men se hva som foregår ‘der ute’. Sørg for jevnlig påfyll – av både fagstoff, men også inspirasjon. Lær deg noe nytt! Husk å være stolt av yrket ditt! sier Florvaag avslutningsvis til Kundeserviceavisen.


Denne saken ble første gang publisert 07.oktober 2022