Målet til Vibrent er å revolusjonere måten en forbruker klær på ved tilby en endeløs, delt garderobe.
Målet til Vibrent er å revolusjonere måten en forbruker klær på ved tilby en endeløs, delt garderobe.

FJONG rigger seg for internasjonal ekspansjon og skifter navn til Vibrent

Den norske klesleietjenesten, FJONG, kunngjorde i dag at de skifter navn til Vibrent. Dette strategiske navnebyttet markerer selskapet sitt ambisiøse mål om å utvide sitt tjenestetilbud til en bredere kundegruppe og internasjonale markeder.

Navnet Vibrent er en sammensetning av de engelske ordene rent, som betyr leie, og vibrant, som kan bety levende eller vibrerende og ofte brukes for å beskrive noens personlighet eller utstråling i positiv forstand.

Motivasjonen bak navnebyttet ligger i FJONGs ønske om å tilpasse seg internasjonale forventninger og bygge en sterk og inkluderende merkevare.

– Det nye navnet gjenspeiler vår energiske tilnærming til mote og at det å leie klær gir liv til garderoben din. Vi ønsker å formidle den positive følelsen av å stråle i klær som passer til din personlighet, og vi synes navnet Vibrent fungerer utmerket til akkurat dette budskapet, sier Kristin Vaag, Country Manager for FJONG i Norge

FJONG, nå Vibrent, har allerede markert seg som en banebrytende aktør innen klesleie i Norge og Danmark, ved å tilby både medlemskap med månedlige klesleiepakker og muligheten til å leie antrekk til spesielle anledninger.

Forretningsmodellen deres skiller seg fra konkurrentene, ved at FJONG inngår partnerskap med bedrifter som har usolgte overskuddsvarer fremfor å kjøpe inn eget varelager.

Hjørnesteinen i bedriften er den egenutviklede teknologiplattformen for utleie, som de nå tenker å lansere videre i Europa.

Navnet FJONG klinger ikke like bra i utlandet

Tilbakemeldinger fra internasjonale interessenter, har pekt på at navnet FJONG ikke umiddelbart kommuniserer selskapets natur og at det kan komme til å begrense interessen i nye markeder.

– Vi lanserte FJONG i Danmark i 2021, og tilbakemelding fra danskene har vært at de ikke helt forstår navnet. Vi planla også å lansere i Sverige tidligere i år, men det viser seg at ordet “fjong” betyr noe ganske annet på svensk. Appen vår ble faktisk sensurert i app-store med det navnet, så da ble det klart at noe måtte gjøres, sier med-gründer og CEO i FJONG Sophie Wiik lattermildt.

Klær til hele familien

Frem til i dag har FJONG tilbudt sine tjenester primært til kvinner. Nå som de gjør endringer i merkevaren, åpner de også opp for flere målgrupper. Det har vært viktig at det nye navnet oppleves som kjønnsnøytralt og kan passe personer i alle aldre.

– Vi får mange henvendelser om vi tilbyr leie av herre- og barneklær, og vi har lenge sett for oss at det vil være naturlig å utvide tilbudet vårt med dette. Alle som bruker klær er potensielle kunder av oss, og skal vi revolusjonere måten folk forbruker klær på, kan vi ikke begrense målgruppen vår til bare kvinner. Jeg gleder meg til dagen vi kan levere klespakker til hele familien i medlemskapet vårt, sier Kristin Vaag.

Med skiftet til Vibrent og den kommende internasjonale ekspansjonen, er selskapet godt rustet for å bli en sentral aktør i omstillingen til en sirkulær klesindistri globalt og bringe grønnere mote til mennesker over hele verden.