LANG ERFARING: Line Sviggum har jobbet i Sparebank 1 SR-bank i 18 år. Nå er hun Regiondirektør i personmarked med ansvar for Direktebank.
LANG ERFARING: Line Sviggum har jobbet i Sparebank 1 SR-bank i 18 år. Nå er hun Regiondirektør i personmarked med ansvar for Direktebank.

Sparebank 1 SR-Bank: – Kundeservice i fusjonsprosesser

I dagens episode av Kundeservicepodden har Bjarte Lyssand besøk av regiondirektør i Sparebank 1 SR Bank, Line Sviggum. Hun deler sine erfaringer med det å stå i endringer som kundeserviceleder, og hvordan de arbeider for å sikre at den daglige driften får maksimal oppmerksomhet.

Den 26. oktober 2023 var nyheten på forsiden av mange aviser. Sparebank 1 SR-Bank og Sparebank 1 Sørøst-Norge slår seg sammen.

Hun ble like overrasket som alle andre da hun fikk vite at banken skulle fusjoneres.

Jobber alltid med kundeservice

Line Sviggum har jobbet i SR-Bank siden 2006, og legger med det bak seg 18 år hos banken.

– Jeg har hatt ulike roller, jeg var rådgiver i 12 år, men de siste årene har jeg hatt ulike lederroller, forklarer hun.

Likevel trekker hun frem et tema som er til felles når man jobber innenforbi personmarkedet.

– Uansett hvilken rolle jeg har hatt, jobber man alltid med kundeservice. Nå er jeg regiondirektør i personmarked med ansvar for direktebank. Da er man tett opp mott kundeservice, forklarer Siggum.

Jeg er enormt imponert, daglig, av den gjengen som jobber i SR-Bank sine kanaler

Kundeservice i SR-Bank håndterer over hundre tusen henvendelser, fordelt på telefon, chat og mail.

– Vi løser mange hundre tusen kundebehover i året. Rådgiverne våre er vandt til et høgt tempo, og er flinke til å snu seg rundt når det skjer endringer, forteller Siggum.

Varme ord sitter løst om den flinke gjengen som jobber med kundene.

– Jeg er enormt imponert, daglig, av den gjengen som jobber i SR-Bank sine kanaler. De står på og leverer det de kan, og løser gjerne i første kontakt, forteller hun.

– Veldig spennende, og veldig riktig

Den 26. oktober 2023 ble nyheten om fusjonen offentliggjort.

– Det var et hett tema i en rekke medier, sier Sviggum.

Hun forteller at hun først og fremst ble veldig overrasket over nyheten.

– Verken jeg eller noen andre hadde mistanke eller antagelse om at noe slikt var på gang. Det var flere som fikk en skikkelig overraskelse den dagen vi våknet opp til børsmleding, allmøte, mailer og informasjon på intranettet, forklarer hun.

Mye positivt med å være Norges største sparebank

Det er likevel ingen tvil om hvorfor nyheten måtte holdes hemmelig.

– Det er jo en høyst børssensitiv informasjon, så de aller færreste var klar over dette. Kun de som jobbet med det så fikk vite det.

Når sjokket fikk lagt seg, så hun likevel på fremtiden med stor optimisme.

– Det tok cirka en halv dag så kom jeg frem til at dette er veldig spennende, og veldig riktig. Vi har hatt en strategi hvor vi vil bli banken for Sør-Norge.

Hun trekker også frem at det er mye positivt med å være Norges største sparebank, både for kunde og arbeidsgiver.

– Nå blir vi et fullverdig smil

Likevel dukket det opp mange spørsmål.

Hva betyr det for kunden? Hva betyr det for de ansatte? Hva det betyr for meg? Hva betyr det for banken? Veien videre? Arbeidsgiveren?

– Man begynner å tenke litt, og trenge tid å fordøye en såpass stor endring. Skal vi ikke hete SR-Bank lengre?

Hun hadde en naturlig tilknytning til navnet.

– Jeg er oppvokst og bor i Egersund, hvor SR-Bank er et stort navn. Det er «vår» bank. Jeg hadde jo også jobbet der i mange år, forklarer hun.

Det er likevel fint med navnet Sparebank 1 Sør-Norge, da de har kontorer som strekker seg fra Bergen, langs kysten og til Oslo.

– Nå blir vi et fullverdig smil, slår hun fast.

Fra konkurrenter til kolleger

To banker blir til en. Hun ser frem til å gå fra konkurrenter til kolleger.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye kolleger, gleder meg til å bli bedre, jobbe mer effektivt, gjøre det enklere for kunden og de ansatte.

– Nå kan vi lære av hverandres erfaringer, og bygge videre på hverandres ideer og suksesser.

Bygge videre på hverandres ideer og suksesser

Noe hun bekymrer seg for kan være dersom fokuset med å holde butikken i gang skal bli nedprioritert.

– Jeg frykter at når det spisser seg til med alt som må på plass, at vi da ikke klarer å løfte blikket og holde det fokuset vi vil ha.

– Men jeg tror ikke det skjer, legger hun til.

Endringer kommer stødt og stadig

Det er en naturlig del og utvikling i en bransje at det skjer endringer.

– Endringer kommer, rundt neste sving også. Endringer kommer stødt og stadig, forklarer Sviggum.

Hun trekker derfor frem at det å stå støtt er viktig.

– Å stå støtt når det skjer mye rundt deg, både balansere drift og den strategiske tilnærmingen, kan være en utfordring. Men, det er en viktig egenskap som kan trenes og læres av alle.

Strømselskapene må skjerpe seg: – Lurer kundene

Sviggum forteller at hun selv trenger litt ekstra tid å reflektere.

– Ha selvinnsikt på det som skjer rundt, legger hun til.

Bjarte Lyssand sier det blir spennende å se hvordan kundefokuset utvikler seg i den nye, store, banken.

– Vi heier på dere, sier han.

– Håper kunden er like godt fornøyd når vi heter Sør-Norge som når vi heter SR-Bank, det skal vi hvertfall gjøre alt det vi kan for at de skal være, forteller Sviggum avslutningsvis.