I høst spådde Virke at nordmenn kommer til å bruke 3 % mer penger på årets julehandel enn på fjorårets. Det gjenstår fortsatt noen hektiske innkjøpstimer før fasiten er klar, men tall fra Vipps viser allerede nå at netthandelsveksten i desember blir betydelig høyere.
Færre bomkjøp
– Nordmenn har brukt 19 % mer penger på varehandel på nett med Vipps hittil i desember enn i samme periode i fjor. Antallet betalinger for varer på nett har steget med 14 % i samme tidsrom, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år.
Heir tror at årets juleshopping har vært godt planlagt av vippsere i hele landet, og at tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser på nettet for å finne de beste tilbudene.
– Vi så at det var en voksende trend gjennom november og Black Week med økt bruk av tjenester som sammenligne priser på nett. I tillegg ser vi at digitale ønskelister har bredt om seg i de siste ukene, noe som forhåpentligvis også bidrar til at det blir færre skivebommer under juletreet, sier Heir.
Resepter og sminke
Apotek og kosmetikk er bransjevinneren innen varehandel på nett i desember. Vi har brukt 38 % mer penger på produkter i denne kategorien og gjennomført 16 % flere betalinger, sammenlignet med samme periode i fjor.
Daglig leder Thea Kavli i Makeup Mekka bekrefter at veksten i desember har vært god.
– Vi tror mange velger å handle hos oss fordi vi tilbyr kvalitetssminke til en rimelig pris, og gode priser er spesielt viktig i år. Vår julekalender ble utsolgt på rekordtid, og nyhetene vi lanserte i november og desember har vært ekstra populære i årets julehandel, sier Kavli
Slik er volumveksten vært for Vipps i de øvrige store bransjene så langt i desember: Elektronikk og hvitevarer: 14 %, Møbel og innredning: 2 %, Klær, sko og tilbehør: 1 %, og Sport og fritid: 1 %