Triaden er et kjøpesenter i Olav Thon Gruppen som ligger i Lørenskog Illustrasjon: Helling Arkitekter
Triaden er et kjøpesenter i Olav Thon Gruppen som ligger i Lørenskog Illustrasjon: Helling Arkitekter

Olav Thon Gruppens kjøpesentre omsatte for 78 milliarder i 2023

I 2023 var omsetningen i Olav Thon Gruppens kjøpesentre på 78 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 5,2 % fra 2022. Også julehandelen i 2023 var god med en vekst på 3,5 % i desember sammenlignet med samme periode i 2022.

– I et år som vi vet har vært vanskelig for forbrukerne, er vi meget godt fornøyde med en samlet omsetningsøkning på over 5,2 % i Olav Thon Gruppens kjøpesentre i Norge. Vi kommer til å satse offensivt på å øke markedsandeler i 2024, men vi tror markedet kan bli tøffere i første halvår, og at forbruksveksten avtar noe, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.

Se rapport lengst ned for fullstendig oversikt over Olav Thon Gruppens kjøpesenter for 2023.

Servering, tjenester og opplevelser øker mest

Med 7,1 % av totalomsetningen har servering 10,7 % omsetningsvekst i 2023. Service- og tjenesteytende virksomheter som treningssenter, kinoer, frisør, skjønnhet og velvære har 10,7 % vekst.

Norges største kjøpesenteraktør

8 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning er eid og/eller forvaltet av Olav Thon Gruppen (jfr. Kvaruds oversikt over de 60 største kjøpesentre i Norge, tredje kvartal). I Olav Thon Gruppens norske portefølje er det 78 kjøpesentre totalt, hvorav 47 profilerer seg som AMFI. I tillegg eier Olav Thon Gruppen 10 kjøpesentre i Sverige.

Besøkstall

Besøkstallene viser at folk i økende grad besøker kjøpesentrene. I 2023 var det ca. 6 % flere besøkende enn 2022. Også antall betalende kunder målt i antall kassesalg steg med 9,8 % målt mot året før.

Milepæler for Olav Thon Gruppens kjøpesentre i 2023:

  • Olav Thon Gruppen kjøpte AMFI Ulsteinvik i begynnelsen av året. Senteret har økt omsetningen med over 16,3 % i 2023
  • Sørlandssenteret passerte en omsetning på 3 milliarder norske kroner og hadde en vekst på 6,3 %
  • AMFI Borg har passert 1 milliard og hadde en vekst på 9,5 %
  • Åsane Storsenter har passert en omsetning på over 2 milliarder og hadde en vekst på 6,1 %
  • City Syd som forvaltes for andre eiere, passerte også 2 milliarder og hadde en vekst på 5,7 %
  • AMFI Vågsbygd, AMFI Os og Mosseporten har alle nådd 700 millioner for første gang, AMFI Stord har rundet 500 millioner for første gang og Bjørneparken kjøpesenter har rundet 300 millioner i omsetning for første gang i 2023
  • Lagunen Storsenter er igjen Olav Thon Gruppens største senter målt etter total butikkomsetning, med en omsetning på nesten 4,3 milliarder. Senterets omsetning økte med 5,7 % prosent fra året før. Lagunen skal utvides med over 15.000 kvadratmeter, og byggingen har startet
  • Triaden sto ferdig ombygget i 2023, senteret har passert 1,1 milliard i omsetning og har dermed en vekst på 48,5 % fra året før


Kjøpesentre i Sverige samt grensehandel

Olav Thon Gruppen er fornøyd med utviklingen på de svenske kjøpesentrene, og ser at grensehandelen og besøkstallene på grensesentrene er tilbake på tilnærmet normale nivåer. Akkumulert steg omsetningen i Sverige med 4,4 % og det ble omsatt for 15 milliarder SEK. Også i Sverige er det særlig virksomheter innen servering, service- og tjenester som øker mest, med henholdsvis 9,4 % og 10,6 %.

Bærekraft

Olav Thon Gruppen jobber med tre hovedområder innenfor bærekraft og samfunnsansvar, som igjen er nært knyttet til FNs bærekraftsmål: Klima og natur, ​​​​​​​​​​​​​​​​​​sirkulære løsninger og sosial rettferdighet. Dette innebærer blant annet å proaktivt engasjere kunder og leverandører for å oppnå gitte målsettinger.