Det norske folk oppfatter Vy som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen
Det norske folk oppfatter Vy som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen

Vy er kåret til Norges mest bærekraftige transportselskap

Norske forbrukere oppfatter Vy som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen, ifølge den årlige merkevareundersøkelsen Sustainable Brand Index.

– Vi er veldig stolte over at det norske folk oppfatter oss som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen. Denne utmerkelsen betyr mye for oss! Tusen takk for tilliten, og takk til alle som reiser kollektivt, sier Marius Holm, konserndirektør for Marked og kommunikasjon i Vy.

Vy skal gjøre det enkelt for kundene å velge kollektivt, og i fjor ble det gjennomført 203 millioner reiser med våre tog og busser.

– Hver tur teller, enten det er i ferier eller til jobb, og vi er glade for at så mange velger å reise med oss. Som kollektivaktør er det også godt å se et økende engasjement og forståelse for at det ikke er nok å kjøre elbil for å løse klima- og naturkrisen. Vi må også reise mer sammen, sier Holm.

Vy kjører i all hovedsak tog som går på elektrisitet, samtidig som vi får flere og flere el-busser. Det gjør at Vy har lave utslipp. Vi er likevel ikke i mål, men jobber systematisk for å redusere dem mer.

– Denne kåringen inspirerer oss i det videre arbeidet. Våre dyktige ansatte som møter de reisende hver dag, skaper gode kundeopplevelser som motiverer dem til å fortsette å reise kollektivt med oss. I tillegg jobber vi blant annet med elektrifisering av ekspressbussene, aktsomhetsvurderinger av våre leverandørkjeder, svanemerking av vaskehaller og redusert energiforbruk i togvirksomheten, avslutter han.

Persontransport er også den industrikategorien som får aller høyest score i årets undersøkelse, og Vy ble nummer 5 på tvers av alle kategorier, foran både Ruter og Flytoget, og rett bak Finn, Ânglamark, Posten Norge og Q (meieriet).

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index (SBI) er Europas største uavhengige varemerkestudie om bærekraft, som har vært gjennomført årlig siden 2011. For Sustainable Brand Index 2024 har til sammen 80 500 respondenter blitt intervjuet i åtte land. Respondentene er et landrepresentativt utvalg av befolkningen i hvert land. 1617 varemerker er vurdert ut fra FNs globale mål for bærekraftig utvikling, og 282 av disse i Norge. For å lese mer om SBI sin metodikk les her.