Fungerende divisjonsdirektør i Skatteetaten, Regine Hatleskog Vastvedt
Fungerende divisjonsdirektør i Skatteetaten, Regine Hatleskog Vastvedt

Skatteetaten skal ansette over 100 studenter

Skatteetaten skal rekruttere 199 personer til publikumstjenesten i en stor, nasjonal rekrutteringskampanje. Over halvparten av disse kan bli studenter i deltidsstillinger.

Det lyses nå ut stillinger ved 19 skattekontor i hele landet. 113 deltidsstillinger passer veldig godt for studenter, og er opprettet ved skattekontorene i Bodø, Trondheim, Leikanger, Kristiansand, Hamar og Stavanger.

I tillegg kommer fulltidsstillinger ved skattekontorene i Drammen, Egersund, Gjøvik, Grimstad, Harstad, Haugesund, Kongsvinger, Lillestrøm, Mo i Rana, Molde, Oslo, Sortland og Steinkjer.

– Alle som nå ansettes skal jobbe med veiledning og bidra til at næringslivet og innbyggerne får hjelpen de trenger, når de trenger den, sier Regine H. Vastvedt, fungerende divisjonsdirektør i Skatteetaten.

Mange av disse stillingene involverer kundeservice.

Studentsuksess

Skatteetaten har hatt lignende deltidsstillinger siden 2021, noe som har vært en suksess.

– Dette er personer som er veldig lærevillige og setter seg raskt inn i fagområdene de skal veilede i. I Skatteetaten vil de få mulighet til å få relevant arbeidserfaring, samtidig som vi investerer i fremtidens arbeidskraft, sier Vastvedt. Hun forklarer at de som blir ansatt i hovedsak skal veilede brukerne som tar kontakt på telefon.

Deltidsstillingene er faste 30 prosentstillinger, der arbeidsmengden tilpasses gjennom året. Dermed kan de som blir ansatt jobbe mer i ferier og pressperioder og mindre ellers i året. Stillingene passer dermed veldig godt til studenter, men også andre kan søke på stillingene.

– I dag har vi studenter ansatt ved skattekontorene i Bergen, Narvik og Leikanger. Tilbakemeldingene er at jobben er både fleksibel og relevant for både studier og fremtidige jobbmuligheter, sier Vastvedt.

Godt supplement

– Vi har flinke medarbeidere i publikumstjenesten som gjør en solid jobb og virkelig står på for våre brukere. Disse ansettelsene blir et godt supplement og det gir oss muligheten til å gi gode svar på de stadig mer komplekse fagområdene som brukerne våre tar kontakt om, forteller Vastvedt.

Døde på kundesenteret – oppdaget etter 4 dager

Ansettelsene vil i tillegg redusere behovet for å flytte ansatte internt i Skatteetaten i perioder hvor trykket på brukerhenvendelser er størst.