Anna Latysheva, analytiker i EPSI.
Anna Latysheva, analytiker i EPSI. FOTO: EPSI

Se kundenes dom over bredbåndsleverandørene

EPSI Norges ferske måling av kundetilfredshet blant bredbåndsleverandører ble publisert mandag 21. oktober. 

Til tross for at bredbåndsleverandørene har investert betydelig i å forbedre kapasitet og stabilitet, viser resultatene at kundetilfredsheten blant privatkunder står på stedet hvil.

Studien, som baserer seg på 3400 intervjuer, avslører at 38 % av privatkundene fortsatt er misfornøyde med sin bredbåndsleverandør.

Denne vedvarende misnøyen kan knyttes til følelser av å være bundet til én leverandør, samt en høy klagefrekvens.

Ifølge Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge, opplever mange kunder at de har begrensede muligheter til å bytte leverandør, noe som skaper økt frustrasjon.

Studien viser også en markant nedgang i tilfredshet blant kunder over 60 år, hvor stabilitet og hastighet er mindre viktig enn enklere løsninger og personlig kundeservice.

Privat: Topp og bunn

På den positive siden utmerker de regionale bredbåndsleverandørene seg med høy kundetilfredshet.

Altibox topper listen blant de nasjonale aktørene, mens NextGenTel er årets klatrer.

GlobalConnect, derimot, har hatt en markant nedgang i kundetilfredshet, med rapporter om dårlig bredbåndsaksess og mangelfull kundeservice.

– Det er verdt å merke seg at økt hastighet og stabilitet i bredbåndet har mindre betydning for denne gruppe, kommenterer Sindre Brochmann, Sr. Forretningsutvikler i EPSI Norge. De etterspør i stedet enklere løsninger, bedre kundeservice og mer personlig oppfølging.

Bedrift: Topp og bunn

For bedriftskundene er bildet mer positivt. Her har tilfredsheten økt det siste året, med særlig forbedring i hastighet og stabilitet.

– Vi ser at leverandører som prioriterer nærhet til sine kunder og tilbyr personlig oppfølging, lykkes best med å skape gode bredbåndsopplevelser og økt lojalitet, forklarer Brochmann.

NTE Telekom skårer høyest med 76,5 poeng, og GlobalConnect markerer seg også som en positiv utvikling i bedriftsmarkedet.

Totalt sett etterlyser kundene fortsatt bedre kundeservice og mer oppfølging, til tross for forbedringer i bredbåndskvaliteten.

EPSI Norges måling understreker viktigheten av personlig tilpassede tjenester for å møte kundenes forventninger og forbedre lojaliteten.

TV- og strømmetjenester: Se topp og bunn