Tidligere i oktober slo SpareBank 1 SR-Bank seg sammen med SpareBank 1 Sørøst-Norge – og ble til SpareBank 1 Sør-Norge.
– Det er en opplagt risikofaktor at vi fusjonerer og skifter navn. Alle endringer i kundeforholdet er en mulighet for svindlere, sier Marit Sola, som er fagleder for antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge.
– Nå er nemlig kundene i en modus som gjør at de lettere tror på folk som utgir seg for å være fra banken, utdyper hun.
40 prosent økning i august
SpareBank 1 Sør-Norges tall for svindel i august viste at det var 40 prosent flere svindelforsøk blant kundene i år, sammenlignet med i fjor.
– Det settes svindelrekord måned for måned, selv om vi blir bedre og bedre. Det betyr bare at svindlerne og deres metoder blir stadig mer avanserte og profesjonelle. Det har aldri vært så gode grunner til å være årvåkne, sier Sola.
Det har aldri vært så gode grunner til å være årvåkne
Hun peker også på at økningen i sommer blant annet skyldes at altfor mange fortsatt avviker fra de godkjente betalingsløypene når de kjøper på Finn eller Tise.
Det er også mange som kontaktes av folk som utgir seg for å komme fra banken, politiet eller andre troverdige aktører.
– Stopp, tenk, sjekk
Svindelfaren er dessverre mangedoblet på kort tid, ifølge Sola. Trøsten er likevel at det er relativt lett å stanse det aller meste.
– Tenk så flinke vi er blitt på å bruke redningsvest i båten, belte i bilen og hjelm på sykkelen. Den superenkle huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» burde være like opplagt når det gjelder svindel.
Og så må du alltid spørre noen andre hvis det dukker opp annerledes eller mistenkelige henvendelser som handler om penger, sier Sola.
– Vi er helt avhengige av at dette førstelinjeforsvaret er på plass også når vi skal klare å avverge svindel, sier hun.