Skjermbilde 2021-03-31 kl. 20.59.23

Vi tar hjemmemarkedet tilbake!

Det skriver Salgsdirektør i Amedia, Christian Thu, i et innlegg i Kampanje denne uken. Mediebransjen har virkelig fått merke konkurransekraften til av store internasjonale aktører med Facebook, Google Snapchat i spissen, som i fjor hentet med seg en tredjedel av reklameinntektene i det norske markedet. Nå skal hjemmemarkedet gjenerobres.

Christian er tydelig på at man ikke bare kan skylde på de store multinasjonale selskapene, men at det er viktig å se seg selv i speilet. Han erkjenner at man i bransjen ikke har vært flinke nok – frem til nå.

Løsningen blir å angripe tilbake. Innsikt og kunnskap om kundene, forståelse for kundenes situasjon og behov, riktig teknologi og et høyt servicenivå er det som må til for å lykkes i denne tøffe konkurransen. Nå handler det om å snu trenden, og ta hjemmemarkedet tilbake.

Ingen, uansett bransje, må ta kundene for gitt i dag. I samtale med Christian diskuterer vi hvordan også konkurransesituasjonen i andre bransjer utfordres. Mange har fått med seg at Amazon, men sine enorme forretningsmessige muskler, har etablert seg i Sverige med et gigantisk varelager, og står bokstavelig talt og banker på den norske grensen. Hvordan ta opp konkurransen mot disse megaselskapene?

Vi er på god vei til å ta hjemmemarkedet tilbake med virkelig å sette kunden i fokus!

– Kundefokus, kundefokus, kundefokus, forklarer Christian. Det betyr en reel vilje til virkelig å investere i utvikling av produkter og tjenester som dekker kundene sine behov, ta i bruk den beste teknologien som støtter kundereiser og forretningsprosesser, og dokumentere effekt. I tillegg kjenner vi mange av kundene personlig, og har utviklet sterke relasjoner over lang tid. Men det holder ikke, om vi ikke kan konkurrere på løsningene som virkelig gagner kundene. Men med vår innsikt, har vi alle forutsetninger for å lykkes, forklarer Christian entusiastisk.

De fleste bransjer og bedrifter blir i dag utfordret. Nye aktører dukker opp. Forretningsmodeller endres, og konkurransen om kundens gunst skjerpes. Da nytter det ikke å sitte i ro. Da må man være beredt til å kjempe om hver eneste kunde.

– Den kampen har vi startet. For lengst, og det viser tallene. Vi er på god vei til å ta hjemmemarkedet tilbake, avslutter Christian Thu.

Christian Thu

  • Salgsdirektør i Amedia, Norges største mediekonsern for lokalaviser
  • 17 års erfaring fra kommersiell side i mediebransjen
  • Holder mange foredrag på kryss og tvers av Norge
  • Brenner for å skape verdi og effekt for kundene gjennom innsikt, endringsledelse og sette kunden i førersetet