Kommersiell tillit
Prisen DNB må betale både for «Store VIPS» og fusjonen med SBanken, er risikoen for reduksjon av det jeg kaller «Kommersiell Tillit». At kunder sier nei takk og går over til konkurrenten, vil gi banken et tap på sin profil. Om konsekvensene for kundene blir dyrere priser og dårligere service, er konsekvensene for banken tap av kommersiell tillit. Det er verre, for tap av tillit stikker dypere. For tillit til at man som kunde blir behandlet fair økonomisk sett, ligger bak valg av bank og transaksjonsform.
Det er forbrukeren som må betale
Sbank-kundene har allerede reagert over å skulle flyttes fra den nære, servicemindede banken til «robot-banken» DNB. Fondsproblematikken har lite med årsaken til kundeflukten å gjøre. For kundene i «robot-banken» er det heldigvis et drøss med alternativer.
Situasjonen i det lukrative transaksjonsmarked
Mange kunder er ikke opptatt av hvem som ligger bak VIPS. Her vil det komme internasjonale konkurrenter på markedet, som bør møtes med velvilje av norske myndigheter for å sikre balanse i kundenes frie valg. Pris på transen kommer til å avgjøre. DNB kommer til å tjene mange penger på VIPS, og enda flere om vi unngår å se grådigheten ta overhånd i form at alle mulige u-gjennomsiktige spesialkrav i forskjellige former for transaksjoner.
Faktaboks
- Gorm Kunøe er førstelektor i CRM, salg og salgsledelse ved Gokstad Akademiet
- Foredragsholder og konsulent i ScanForum AS
- Kunøe har utgitt flere lærebøker blant annet innen CRM-teori, CRM-teknologi og salgsledelse