Daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.
Daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.

Nye prisrekorder og tidenes netthandelsdag på Black Friday

Både gode og mindre hyggelige prisrekorder falt under kjøpefesten i fredag: Aldri før har rabattnivået vært høyere på èn og samme handledag – men aldri tidligere har flere enkeltprodukter blitt satt opp i pris på Black Friday, viser ferske data fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.

– Jeg vil herved friskmelde Black Friday, som åpenbart fortsetter å levere gode handlekupp, og dermed vil fortsette å leve i beste velgående. All honnør til butikkene, som er blitt flinkere – og både tar til seg kritikken om «juksepriser», og dessuten tar inn over seg at kundene blir stadig flinkere til å følge med, sier prisekspert og daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.

– Fredagen hadde samlet sett det laveste prisnivået på èn enkelt handledag siden vi startet denne overvåkingen i 2015. Hvert fjerde produkt som vi overvåker, blant over 700.000 enkeltprodukter, ble satt ned i pris med 10 prosent eller mer. Men, på den andre siden av skalaen gikk 30 prosent av alle varer opp i pris i løpet av gårsdagen – også det er rekord, forteller Vittersø, og viser til en sterk økning fra 2020, da 16 prosent av varene gikk opp i pris.

Noen nøkkelfakta fra prisekspertens ferske Black Friday-analyse:

  • Antallet produkter som gikk opp i pris (30 prosent) var nesten dobbelt så mange som i fjor.
  • Færre enkeltprodukter (42 prosent) var på salg i går,enn i 2020, men til gjengjeld har det gjennomsnittlige rabattnivået på salgsvarer aldri vært høyere (25 prosent).
  • Varekategorien «Skjønnhet og Helse» hadde flest produkter på salg; hele 61 prosent av produktene i denne kategorien hadde nedsatt pris.
  • Ny rekord også for den gjennomsnittlige prisnedgangen på alle varer på salg i går: 6.4 prosent (4.6 prosent i 2020).
  • Kategoriene «Mobiltelefoner» og «Skjønnhet og Helse» hadde den største, gjennomsnittlige prisnedgangen; 10.28 prosent.
  • «Datamaskiner og Tilbehør» var kategorien med flest prisoppganger: Her gikk nesten to av tre produkter (64 prosent) opp i pris.
  • Gårsdagens vinner blant kunder som jaktet gode kjøp, var Apple iPhone 13 Pro (256Gb), som ble solgt 1.000 kroner billigere enn i forrige uke.
  • Apple Airpods Max har vært det mest ettertraktede enkeltproduktet under hele Black Week.
  • Handlekupp som flest nordmenn jaktet på i butikkene går, var mobiltelefoner, hodetelefoner, TV’er, ytterjakker og sportsklokker.

En annen, tydelig trend i statistikken, er at færre varer ble satt opp i pris fra 1. oktober, før de ble dumpet under Black Week og på Black Friday. I år har «bare» 10 prosent av enkeltproduktene svingt slik i pris – det er nesten en halvering fra rekordåret 2019.

– Jeg tror vi kan avblåse dommedagsprofetiene om at Black Friday vil dø som handelsfenomen etter årets handleuke. Dagen er fortsatt viktig for nordmenns lommebok, og det er ingen tvil om at denne dagen fortsatt er den desidert mest gunstige å handle på gjennom hele året, hvis man er årvåken og gjør researchjobben i forkant. Den totale søketrafikken gjennom uken og i går, gir et sterkt signal om at den totale butikkhandelen rent omsetningsmessig trolig havner på nivå med toppårene 2018/2019 – kanskje til og med over, sier Are Vittersø.

Tidenes netthandelsdag hos Klarna

Netthandelen gjennom Klarnas betalingssystemer økte med hele 17 prosent på Black Friday fra samme dag i fjor. Det gjør gårsdagen til den største netthandelsdagen hos dem noensinne.

– Netthandelen startet allerede bra den første timen natt til Black Friday og tok seg deretter jevnt opp gjennom hele dagen, før den økte kraftig den siste timen før midnatt. Det er den største netthandelsdagen for oss noensinne, og viser med all tydelighet at flere nordmenn ønsker å gjøre unna handlingen sin på nett – inklusive julehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 12 000 norske nettbutikker som benytter seg av betalings- og shoppingløsningen. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.

  • De mest populære varekategoriene å handle, sammenlignet med årsgjennomsnittet, var barneprodukter, helse og skjønnhet og elektronikk.
  • De fleste kjøpene på Black Friday sto kvinner for (63 %.)
  • Aldersgruppene som sto for den største andelen av kjøpene var: 25-40 år (44 %). Deretter følger 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %.)