MENY har satt mål om å inspirere flere kunder til å spise mer plantebaserte proteinkilder, inkludert et mål om å øke salget av frukt og grønt med 8 prosent innen 2025.
For å nå dette målet har de nå fått med seg influenser Hanne-Lene Dahlgren på laget.
– MENY har de siste årene opplevd vekst i søk på vegetaroppskrifter på meny.no, sier Kenneth Skauge, Bærekraftsansvarlig i MENY.
– Vi ønsker å nå ut til alle kunder
Hanne-Lene har skrevet Norges mest solgte vegetarkokebøker og ble i 2021 kåret til både Årets influenser i kategorien bærekraft i Wixen Awards og Årets formidler i Matprisen.
Vi bør spise i tråd med klimamålene
– Målet mitt er å inspirere flere til å spise mer plantebasert. Jeg gleder meg til å nå ut til MENYs matinteresserte kunder. De er opptatt av god mat og gode råvarer. Mine oppskrifter er først og fremst kjempegode. Bonusen at de inneholder under 0,5 kg CO2-ekvivalenter per porsjon, som er i tråd med slik vi bør spise for å nå klimamålene, sier Hanne-Lene.
MENY ser frem mot samarbeidet med Hanne-Lene.
– MENY ønsker først og fremst å hjelpe flere til å spise mer plantebasert og dermed mer klimavennlig. Det ble derfor naturlig for oss å få med Hanne-Lene med på laget, som formidler plantebasert matglede på en god måte, og ikke minst lager mat som smaker utrolig godt. Hun er en ekte vegetarentusiast, og det behøver vi enda flere av, forteller bærekraftsansvarlig i MENY, Kenneth Skauge.
Flere tenker på miljøet når de er i butikken
Hvem håper dere å nå, med dette nye samarbeidet?
– Vi ønsker å nå alle. Vi ser en generell økende trend på at flere ønsker å spise mer plantebasert i løpet av uken. Det betyr ikke at alle skal bli vegetarianere, men vi har en oppgave å inspirere flere til å prøve plantebasert, og se hvor enkelt og godt det faktisk kan smake, sier Skauge.
– Nå skal vi bli enda flinkere på grønn inspirasjon for å nå fleksitarianere, vegetarianere og de unge. Undersøkelsen vår viser at nær halvparten av de under 30 år tenker på miljøet når de er i matbutikken.
Økende interesse for eget klimaavtrykk
Hvorfor valgte dere å gå til akkurat Hanne-Lene?
– Hanne-Lene lager god mat, og formidler matglede på en veldig bra måte. Det at det i tillegg er vegetarisk, gjør det ekstra spennende. Vi er overbevist om at hun både kan inspirere våre kunder, men også jobbe sammen med oss internt i MENY, slik at vi blir enda flinkere på grønn inspirasjon, sier Skauge.
Kundene er interessert i å ta bedre valg
– Det er for tidlig å si noe om samarbeidet så langt, men vi ser at folk er interessert i å ta bedre valg i butikken. Vi lanserte «Ditt klimaavtrykk» i MENY appen for noen måneder siden, og ser et økende bruk, der kundene kan bli kjent med sitt klimaavtrykk av de matvaregruppene de handler hos oss, legger han til.
MENY kan også forteller at de har opplevd vekst i søk på vegetaroppskrifter og klimavennlige oppskrifter, de siste årene.
Dette gjør til at de må tenke nytt, og sette seg mål.
– MENY skal bli klimanøytral innen 2030 i egen drift, og vi jobber aktivt for å redusere vårt klimautslipp, og løfte frem matproduksjon som ivaretar naturen, dyrene og menneskene, sier Skauge.
Vi må inspirere og hjelpe folk
– Som Norges største supermarkedkjede så må vi også inspirere og hjelpe flere til å spise og handle mer klimavennlig. Og ved hjelp av Hanne-Lene så har vi startet denne reisen, legger han til avslutningsvis.