Juridisk seniorrådgiver, Thomas Iversen, i Forbrukerrådet.
Juridisk seniorrådgiver, Thomas Iversen, i Forbrukerrådet. FOTO: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbru

Forbrukerrådet om flystreiken: – Mye som er usikkert foran årets feriesesong

Kansellerte fly, lange køer og frustrerte forbrukere. – Vårt beste råd er å forberede seg som om reisen blir noe av, men planlegge for at kan bli mer kø og kaos enn i tidligere år, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, om den pågående streiken.

Streiken blant flyteknikerne vil foreløpig ingen ende ta. Mange reisende og forbrukere blir derfor fortsatt rammet inntil videre.

Forbrukerrådet og Iversen sier at de ikke kommer til å råde folk fra å bestille ferietur.

Service i en tid med kaos

Hvordan har pågangen vært den siste tiden hos dere? 

– Forbrukerrådet har opplevd en jevn, men høy, pågang om reiselivsrelaterte spørsmål hele våren, forteller juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Hva er det folk lurer mest på for tiden?

– Tidligere i vår handlet de fleste spørsmålene om rettigheter når reisen blir endret, typisk ved innstilling eller endringer i rutetidene i god tid før avgang. I det siste har spørsmålene i større grad handlet om mer akutte problemstillinger knyttet at avganger som ikke går som planlagt.

Thomas Iversen og Forbrukerrådet jobber hardt for å hjelpe alle forbrukere. FOTO: Forbrukerrådet

Det har vært mye kaos med pass, og nå flystreik – hvordan jobber dere for å opplyse folk, og yte god service ovenfor de som kontakter dere?

– Vår veiledningstjeneste er bemannet med kompetente og engasjerte medarbeidere, som er vant til å hjelpe folk med forbrukerspørsmål i alle varianter. I forbindelse med hendelser som flykaoset, så skjer det kunnskapsdeling og sparring tverrfaglig for å sikre at alle har helt oppdatert kunnskap og kan gi best mulig hjelp, forklarer Iversen.

Vi prøver å sikre at alle har oppdatert kunnskap om situasjonen 

– I tillegg til å yte hjelp én-til-én, så jobber vi aktivt med forbrukerinformasjon i media og på egne nettsider. Forbrukerrådet har utviklet en tjeneste der du kan regne ut hva du har krav på ved avvik i luftfarten (www.forbrukerrådet.no/fly). Vi gir også ut egne nettsaker og er svært aktive i media for å sikre at flest mulig får med seg det de har krav på, legger han til.

Kaoset i reiselivet

FOTO: Forbrukerrådet

– Streik er lov

Etter flere år med pandemi og ingen mulighet for å reise, hva tenker dere rundt timingen på denne streiken? 

– Det er på dette tidspunktet at streik er lov, så det er lite å si på timingen sånn sett. Likevel så er ikke en konflikt mellom arbeidstakere og arbeidsgiver noe som er med på å bygge tillit til bransjen, sier Iversen.

Bør folk la være å bestille ferie fremover?

– De fleste som vil bestille sommerferie har nok allerede gjort sine bestillinger, men vi kommer ikke til å råde folk fra å bestille ferietur.

Forholdene med reisen din kan endre seg raskt, så følg godt med

Hva er deres beste råd til folk nå?

– Vårt beste råd er å forberede dere som om reisen blir noe av, men planlegge for at kan bli mer kø og kaos enn i tidligere år. Det er også svært viktig å følge med på informasjon fra flyselskap, formidler eller pakkereiseselskap – siden forholdene ved din reise kan endre seg raskt, sier Iversen.

Iversen sier også i en artikkel på Forbrukerrådet sine nettsider, at dersom din flyvning står i fare for å rammes av streiken så er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv.

– Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, sier han.

Forbrukerrådet anbefaler deg da å vente til avgangen kanselleres, fordi man da har gode rettigheter. Reiseforsikringen dekker heller ikke tap som følge av steik.

Mange reisende er fortvilte. FOTO: Shutterstock

Her er ytterligere råd fra Forbrukerrådet, til dem som blir rammet:

Om flyet blir innstilt eller forsinket i mer enn fem timer som følge av streik har du tre valg:

Du har krav på ombooking snarets mulig, ombooking til et senere tidspunkt, eller pengene tilbake for reisen.

I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer som får flyturen kansellert eller mer enn tre timer forsinket, ha krav på en standardisert økonomisk erstatning.

Hvor mye du har krav på varierer på bakgrunn av standardiserte satser.

Retten til erstatning gjelder ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll som ekstremvær.

Blir du stående på flyplassen i påvente av ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig.

Til slutt har Iversen et soleklart råd til alle sommerens flyreisende:

– Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt – regn med at det går som vanlig. Møt opp på flyplassen i god tid, så går antageligvis flyet som normalt.


Rådene er hentet fra uttalelser fra Thomas Iversen på Forbrukerrådets nettsider