Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.
Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt. FOTO: Bo Mathisen

Prisjakt: — Julegavebudsjettet blir viktig å vinne i år

Det blir en skyhøy kamp om forbrukerne fremover, men man må også vise forståelse for situasjonen til forbrukerne. Prisjakt besøkes av millioner av forbrukere hver måned. Vi sitter derfor på unik og verdifull innsikt om forbrukertrender. Det vil vi nå oppsummere i den kvartalsvise rapporten Forbrukerkompasset, sier Prisjakt i en pressemelding.

— Kjøpekraftindeksen vår måler norske forbrukeres opplevde kjøpekraft i neste kvartal. Skalaen går mellom 1 og 10, hvor 1 betyr at forbrukerne føler de har svært dårlige muligheter til å kjøpe og 10 hvor de har veldig gode muligheter. Den måler både planlagte og spontane kjøp, sier Prisjakt.

Tallene er basert på en undersøkelse utført av Kantar Public. Før fjerde kvartal 2022 ble 1097 norske forbrukere spurt.

Prisjakts kjøpskraftindeks ligger på 6,5 for Q4 2022.

37 prosent av norske forbrukere oppgir at de har gode muligheter for å bruke penger på fysiske varer de neste tre månedene.

I snitt skal den norske forbrukeren handle fysiske varer for 8.876 kr.

Det er en skyhøy kamp om forbrukerne fremover

— Kjøpekraftindeksen gir en indikasjon på hvor gode muligheter bransjen har på å konvertere til kjøp. Forbrukere med sterk kjøpekraft handler ikke nødvendigvis mer enn andre, men blir de presentert for relevante varer med slagkraftige budskap er konverteringsgraden potensielt høy – da det er økonomisk rom for forbruk hos denne gruppen, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.


Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Kjøpekraftindex per varekategori:
Møbler og innredning: 7,3
Kjøretøy og tilbehør: 7,1
Mote/klær/tilbehør: 7,0
Hjemmeelektronikk: 7,0
Sport og fritid: 7,0
Renovering og bygg: 6,9
Bøker og media: 6,9
Skjønnhet og helse: 6,8
Husholdningsapparater/hvitevarer: 6,7
Barneartikler og leker: 6,7

Kraftig interesse rundt Mote, Klær & Tilbehør

I segmentet Mote, Klær & Tilbehør er kjøpekraftenindeksen på 7,0 og hele 48 prosent av norske forbrukere har planer om å handle i kategorien.

Anders Rønning, E-commerce ansvarlig hos Anton Sport, ser en skyhøy kamp om forbrukere i tiden fremover.

— Etterspørselen etter varer innen sport og fritid er særlig økende i kommende måneder, da kategoriene vi presenterer tilbyr et bredt sortiment. (…) Den kommende tiden er den tøffeste sett fra et konkurranseperspektiv, og dermed er kampen om forbrukerne skyhøy”, sier Anders Rønning, E-commerce ansvarlig hos Anton Sport.

Barneartikler, leker og urolige tider

Barnefamiliene har det tøft om dagen med høye priser på mat, strøm, drivstoff og økte renter. Kjøpekraftindeksen viser at de som skal handle barneartikler og leker i Q4 er på 6,7.

De scorer lavere enn flere målgrupper innen andre kategorier.

Det er tydelig at forbrukerene har store behov

Det er likevel ikke tvil om at de skal handle både klær, leker og annet til husstanden i den kommende tiden, spesielt med tanke på julen.

Med den urolige tiden verden befinner seg i har de også sett en økning i kategorier som walkie talkies, radioer, hodelykter og portable batterier.

— Vi ser også en klar trend i kategorier hvor vi finner strømsparende produkter slik som varmtvannsberedere, vedovner og peiser, og dusjsett. Det er tydelig at forbrukeren fortsatt har store behov, og at behovene har flyttet seg til ulike kategorier.

Strykejern og tøydampere +557 %
Multiverktøy +332 %
Vester for utendørs bruk +858 %
Vedovner og peiser +219 %
Hodelykter +196 %
Varmtvannsbereder +147 %
Fjellstøvler & tursko +110 %
Radio +90 %
Walkie talkies +97 %
Portable batterier +114%

Fysiske butikker i topp

Bare èn av fem (18 prosent) oppgir at de fleste kjøp kommer til å gjøres på nett, mens tallet for fysisk butikk er på 42 prosent.

En gruppe på 9 prosent sier at de kommer til å gjøre alle kjøp i fysisk butikk fremover.

Statistikken om fordelingen mellom nett- og fysisk -handel vil bli mer interessant i Forbrukerkompasset videre, da det blir mer relevant å sammenligne kvartal mot kvartal.

Hjelp forbrukeren til å handle gaver uten stress

— Julegavebudsjettet til forbrukeren blir viktig å vinne i år. Normalt sett handler mange julegavene sine i siste liten, noe som kan innebære dyrere varer sammenlignet med tilbudsperiodene i november. En seirende strategi vil være å file på budskapet og vise forståelse for forbrukerens situasjon, sier Christoffer Reina.

— Vis de gode tilbudene og hjelp forbrukeren handle julegavene sine uten stress, billigere og tidligere enn normalt, avslutter han.

Her kan du lese hele artikkelen til Prisjakt

Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land. (Prisjakt)